Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Ahad, 7 Oktober 2012

Hapuskan PTPTN : Pelajar 'U' ditipu hidup-hidup oleh Anwar?



Idea pemansuhan PTPTN yang dipelopori oleh Anwar Ibrahim telah menjadi topik hangat yang diperbincangkan, sehingga membawa kepada debat di antara Khairy Jamaluddin dengan Rafizi Ramly.

Umum mengetahui bahawasanya PAS dan DAP telah menarik brek berkenaan isu ini, kerana dilihat memberi “political damage” kepada mereka. Anwar Ibrahim, sebelum ini telah diasak kiri dan kanan oleh sekutunya dalam satu mesyuarat Pakatan gara-gara tindakannya cuba menjadi jaguh di dalam isu ini.

Kita sedia maklum, bahawa PTPTN banyak membantu golongan berpendapatan rendah dan sederhana demi cita-cita melihat anak mereka berupaya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Pemansuhan PTPTN hanya akan menghadkan akses kepada pengajian tinggi terutamanya di kalangan pelajar miskin.

Bukan hanya menampung kos yuran pembelajaran, PTPTN juga sebenarnya membiayai kos sara hidup pelajar. Isu yang mula didendangkan pada bulan Februari 2012 ini rupanya telah memberi kesan yang cukup besar kepada masyarakat.

Desakan pemansuhan PTPTN oleh Anwar Ibrahim dan disambut pula oleh segelintir golongan mahasiswa CGPA 2.5 dan ke bawah amatlah mendukacitakan. Kita faham kalau golongan tersebut enggan membayar balik pinjaman gara-gara keputusan peperiksaan mereka tidak melayakkan untuk PTPTN ditukar menjadi biasiswa penuh.








Namun agak mengejutkan apabila Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) mengeluarkan kenyataan bercanggah dengan dasar perjuangan pakatan pembangkang apabila menegaskan, pinjaman yang digunakan untuk membiayai kos pendidikan mesti ditunaikan.

Anwar menjelaskan, perkara itu tidak boleh dipertikaikan kerana kewajipan membayar hutang telah ditegaskan di dalam al-Quran.

"Saya ingin tegaskan dalam masalah pendidikan, hutang memang harus dibayar dan apabila ada perjanjian harus ditunaikan," katanya pada sesi perbahasan Rang Undang-undang Kewangan (No. 2) 2012 di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Sebelum itu, Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) ketika mencelah sesi perbahasan tersebut meminta Anwar mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung kewajipan membayar balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dalam pembentangan Bajet 2013 Jumaat lalu.

Kenyataan Anwar itu mengelirukan kerana selama ini, pembangkang sering berjanji kepada rakyat khususnya pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) akan memansuhkan PTPTN sekiranya berjaya menjadi kerajaan.

Habis siapa yang tertipu sekarang? Berapa banyak masa yang terbuang yang telah digunakan oleh pelajar-pelajar ini untuk mengikut telunjuk Anwar dengan melakukan demo sehingga menyusahkan orang ramai disekitar Kuala Lumpur!

Sampai bila Anwar harus menipu rakyat! Setelah segala-galanya rosak, tiba-tiba sahaja mengubah fikiran! Kepada pelajar-pelajar 'U' semua, siapa yang harus dipersalahkan sekarang? Adakah masih mahu menyalahkan kerajaan yang prihatin kapada anda semua. Sebagai seorang yang terpelajar sudah seharusnya anda semua dapat membezakan yang mana satu kaca dan yang mana satu permata.

Ada yang mengatakan yang Anwar sudah 'buang tabiat' dan malah ada yang mengatakan yang Anwar sudah tidak siuman? Mangapa tiba-tiba U-turn 360 darjah!
Wallahuallam.

Wasabi Oyabun..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan