Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Isnin, 27 Mei 2013

Hasut, tipu rakyat taktik Anwar jadi PM?


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim diminta berhenti menjadikan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sebagai alasan untuk menghasut dan menanam sifat benci rakyat terhadap kerajaan.

Penganalisis Politik, Dr. Chandra Muzaffar berkata, Anwar masih menggunakan pendekatan sama iaitu mengelirukan rakyat dengan menggunakan pembohongan kononnya berlaku 'penipuan besar-besaran' semasa pilihan raya.

Tambahnya, ekoran alasan itu, rakyat yang termakan hasutan telah menyertai bantahan serta perhimpunan untuk menggulingkan kerajaan walaupun cara tersebut adalah tidak demokratik dan tidak mengikut undang-undang negara.

"Saya melihat Anwar mahu jadikan negara ini seperti Mesir yang berjaya menukar kerajaan sedia ada melalui perhimpunan.

"Ini adalah satu-satunya taktik menjadi Perdana Menteri dengan segera apabila beliau gagal meraih sokongan rakyat melalui peti undi," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dakwaan pembangkang bahawa berlakunya penipuan pada PRU-13 lalu tetapi mereka gagal menunjukkan bukti, malah tidak membuat aduan rasmi kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).


Beliau berpendapat, gelombang kebencian yang dicetuskan Ketua Pembangkang itu akan berterusan selagi mendapat sokongan rakyat.

"Fahaman politik rakyat masih lagi dangkal dan kerana itu golongan muda mudah taksub dengan pemimpin yang disifatkan sebagai 'raja penipuan' apabila Anwar telah mengumumkan beliau menang pilihan raya pukul 6.57 petang sedangkan ketika itu masih proses pengiraan undi.

"Anwar bijak bermain psikologi dan persepsi dalam menarik rakyat menuding jari kepada kerajaan apabila keputusan pilihan raya menunjukkan sebaliknya. Rakyat perlu sedar Anwar sedang mengerah tenaga mereka untuk mencapai impiannya," ujar Chandra.

Pensyarah Sains Politik, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Shamsul Adabi Mamat turut melihat Anwar tidak akan berhenti daripada membuat provokasi dan terus 'membakar' rakyat kerana cara itu sahaja membolehkan pembangkang memperolehi kuasa.

'Kebijaksanaan' Anwar, katanya, berjaya mengarahkan pertubuhan bukan kerajaan propembangkang, DAP dan Pas bersubahat dalam agendanya mengelirukan rakyat.

Pun begitu jelasnya, perkara tersebut boleh diatasi dengan menggunakan pendekatan lebih tegas.

"Sudah tiba masanya Kementerian Dalam Negeri bersama pihak berkuasa berhenti daripada sekadar memberi arahan. Masanya sudah tiba untuk dikenakan tindakan tegas terhadap pengkhianat negara.

"Penahanan perlu dibuat secara serius termasuk pesalah disabitkan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Akta Perhimpunan Aman 2012. Cara berlembut tidak lagi berkesan kepada 'orang keras kepala' seperti mereka," katanya.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan