Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Rabu, 9 Disember 2015

Dana RM 2.6 Billion: BNM Dah Tahu Dari Mula, Kenapa Tak Cakap Apa-Apa?


Penjelasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin bahawa Bank Negara Malaysia (BNM) awal-awal lagi sudah dimaklumkan akan kewujudan akaun dimana derma sebanyak RM 2.6 billion dimasukkan pada 2013, agak memeranjatkan kita semua.

Sebab dari mula kes ini berjalan, BNM nampak macam Muhyiddin Yassin dalam isu 1MDB, keliru, macam bodoh dan tak tahu apa-apa. Apa rupanya sebelum wang itu masuk pun, BNM telah dimaklumkan mengenainya. Ada 4 surat dari penderma berkenaan untuk membuktikan perkara tersebut.

Tak hairan kenapa Perdana Menteri arah kebocoran maklumat mengenai dana itu disiasat, beliau tahu semuanya sudah ikut prosedur tapi kenapa boleh bocor, dimanakah puncanya? Sekarang agak-agak sudah tahulah puncanya dari mana.

Jadi untuk menangani persepsi ini, BNM perlu tampil bagi penjelasan kenapa dari mula mereka tidak buat kenyataan bahawa kemasukan wang itu ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri (atas permintaan penderma yang terbabit), adalah mengikut prosedur? 5 minit cakap pun tak sampai, tapi kenapa tak buat sehingga perkara ini berlanjutan berbulan-bulan?

Bukankah jadi tanggungjawab BNM untuk memastikan urus tadbir perbankan negara ini terkawal dan terlindung dari sebarang salah laku yang boleh menghilangan keyakinan umum terhadap urusan perbankan di negara kita?

Apakah BNM nak negara ni jadi macam sesetengah negara lain di dunia dimana institusi perbankan tidak dipercayai, rakyat nak beli kereta kena bawak selonggok wang tunai kerana tidak ada bank yang nak bagi pinjaman dan sebagainya?

Semua ini memerlukan penjelasan dari pihak yang terlibat, terutana Gabenornya. Jika ada salah laku yang berkaitan perlu diambil tindakan sebab nampak macam ada penglibatan orang dalam BNM sendiri sehingga perkara ini boleh terbocor ke pihak luar.

Dulu NFC dah sekali, takkan kali ni berlaku lagi?

Wasabi Oyabun..

2 ulasan:

  1. Bila Zeti dah kena buang, Gabenor yang baru nanti akan perjelaskanlah. Bukanya susah. Macam baru-baru ni, bila Peguam Negara baru dilantik kan semua dah terjawab oleh Peguam Negara tu.

    BalasPadam
  2. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    BalasPadam