Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Khamis, 13 Jun 2013

Red Bean Army Bakal Diserap Dalam Kerajaan Selangor?



Ada laporan Sin Chew pagi ini yang menyebut antara agenda utama Hannah Yeoh dalam Sidang DUN tidak lama lagi adalah untuk memastikan DUN Selangor akan menjadi ‘sebebas-bebasnya’ daripada terus dicampuri oleh cabang pentadbiran yang lain.

Walaupun cadangan Hannah Yeoh ini nampak macam innocent, telus dan kononnya sangat bertepatan dengan masa – ia menggambarkan bahawa DAP mahu kekal lama di Selangor dan mula meletakkan orang-orang mereka di dalam pentadbiran Dewan Undangan Negeri yang sedia. Hannah Yeoh mahu, perjawatan di dalam pentadbiran DUN Selangor diuruskan sendiri oleh Speaker Dewan.

Nampaknya, strategi meletakkan Hannah Yeoh sebagai Speaker amat menjadi. DAP tak mahu Hannah sekadar menjadi Speaker yang mengurus mesyuarat. Malahan, jawatan Speaker mahu dijadikan sebagai satu jawatan yang super penting; sekiranya ada percaturan politik baru berlaku di masa-masa akan datang.

Apa keturunan anak itu? Cina, India ?

Dari maklumat yang didapati, DAP sudah mengenalpasti sekurang-kurangnya 15 orang (anak muda Cina, berpendidikan, ahli DAP) yang mahu dibawa masuk sebagai petugas tetap Dewan Undangan Negeri sekiranya undang-undang SELESA ini lulus.

In an exclusive interview with Sin Chew, Yeoh explained that the new enactment will be instrumental in implementing the separation of powers in the Selangor government and further enhance the state assembly’s role and effectiveness.

Selesa will improve the separation of powers between the three arms of the Selangor government — the executive, the legislature and the judiciary.

The proposed law would see the setting up of a new Legislative Assembly Service Commission which would manage the state assembly — including its jurisdiction, finances and staff — independently of the state government’s executive arm.

The commission will then be headed by the Speaker and will include the Selangor mentri besar, the state opposition leader as well as between five and six state lawmakers.


Perbualan dengan beberapa orang ADUN (Pas) Selangor semalam, membayangkan bahawa mereka juga khuatir dengan perkembangan ini. Menjadikan jawatan ‘Speaker’ sebagai satu punca kuasa baru dan memberi kebebasan perlantikan kakitangan akan menjadikan Hannah Yeoh sebagai pemain politik utama di Selangor.

Dikhabarkan, bahawa Menteri Besar tidak ada masalah dengan cadangan Hannah, asalkan Saifuddin Nasution juga diserapkan sebagai antara kakitangan di bawah Hannah.

Waabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan