Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Rabu, 17 Julai 2013

Penyelewengan pemilihan CEC DAPig: Jangan salahkan UMNO, BN?


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Setiausaha Organisasinya, Anthony Loke diminta jangan menuding jari menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) bagi menutup penyelewengan dalam pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) parti itu.

Bekas Pengerusi DAP Cawangan Sungai Pelek, Tan Tuan Tat berkata, kedua-dua pemimpin kanan DAP itu tidak sepatutnya menyalahkan pihak lain terhadap kepincangan yang berlaku di dalam parti.

"Kita difahamkan Guan Eng telah mengarahkan Anthony untuk menuding jari kepada UMNO dan BN berikutan pembongkaran tentang penyelewengan dalam pemilihan CEC DAP.

"Dalam hal ini, Anthony juga seolah-olah bertindak sebagai 'budak suruhan' kepada Guan Eng," katanya dalam sidang akhbar dekat sini hari ini.


Pemilihan CEC DAP pada tahun lalu menimbulkan keraguan kerana didakwa wujud penyelewengan selepas parti itu dikatakan gagal memberikan notis kepada 753 delegasi yang merupakan ahli sah untuk mengundi di dalam pemilihan tersebut.

Keputusan pemilihan itu yang diadakan pada 15 Disember tahun lalu juga menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih, tetapi selepas 19 hari berlalu, DAP tiba-tiba mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjumlahan undi dan mengisytiharkan Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari sebagai ahli CEC.

Pada 31 Mei lalu, Anthony menuduh UMNO dan BN sebagai dalang di sebalik siasatan yang dijalankan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) berikutan aduan ahli-ahli DAP tentang proses pemilihan CEC DAP.

Tuan Tat turut mempersoalkan kegagalan Guan Eng dan Anthony mengemukakan senarai 2,576 perwakilan yang berhak hadir dan senarai 1,823 perwakilan mengundi dalam pemilihan CEC itu kepada lima pemimpin DAP yang lain.

"Kita amat hairan mengapa sehingga hari ini, Guan Eng dan Anthony enggan memberikan dua senarai tersebut kepada Timbalan Setiausaha Agung DAP, Datuk Ngeh Koo Ham; Penolong Bendaharinya, Nga Kor Ming; ahli CEC, Teng Chang Khim; Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow dan seorang lagi tokoh DAP, Boo Cheng Hai," ujarnya.

Beliau memberitahu, sebahagian besar kaum Cina dan ahli-ahli akar umbi DAP ingin tahu sama ada dakwaan lima tokoh terbabit menjadi mangsa manipulasi serta penipuan dinasti Lim adalah berasas atau sebaliknya.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan