Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Isnin, 15 Julai 2013

Memang sah DAPig tak demokratik - Pemecatan sebagai ahli DAP tidak sah?


Naib Pengerusi DAP Cawangan Ladang Paroi, David Dass menyifatkan amalan demokrasi yang sering dilaung-laungkan oleh pemimpin parti itu hanya hangat-hangat tahi ayam selepas beliau dan dua lagi ahli parti itu di negeri ini dipecat keahlian mereka pada 2 Julai lalu.

Selain mendakwa pemecatannya tidak sah dan bertentangan dengan perlembagaan parti itu, David mendesak Pengerusi Jawatankuasa Disiplin DAP Kebangsaan, Tan Kok Wai menarik balik kenyataan yang dikeluarkannya dalam tempoh masa tujuh hari atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

Malah David juga mempersoalkan atas dasar apa beliau dipecat sedangkan hanya bertindak mewakili akar umbi yang memperjuangkan ketelusan dalam pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP pada Disember lalu.

"Saya hanya mengetahui pemecatan saya dan dua lagi rakan dalam parti menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Kok Wai pada 2 Julai lalu dan notis pemecatan serta surat pemecatan sehingga kini kami belum terima.

"Pemecatan saya dalam parti adalah tidak demokratik kerana Kok Wai menggunakan Fasa VII Perenggan Tiga dalam Perlembagaan Parti DAP. Mengapa dia tidak merujuk kepada Perenggan Satu dan Dua sebelum keputusan memecat saya dan dua lagi ahli kami dilakukan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Selain David, turut dipecat keahliannya ialah Pengerusi DAP Cawangan Desa Dahlia, Richard Francis serta Setiausaha DAP cawangan yang sama, S. Karthiyaini.

Kok Wai pada 4 Julai lalu DAP dalam Roketkini.com mengumumkan pemecatan tiga ahli berkuatkuasa 2 Julai lalu berdasarkan keputusan yang dibuat CEC parti atas alasan mereka telah merosakkan imej dan reputasi parti dengan memberi kenyataan yang tidak berasas antaranya kewujudan 'pengundi hantu' dalam kongres parti Disember lalu.

David turut mempersoalkan kuasa Kok Wai selaku Pengerusi Jawatankuasa Disiplin untuk memecat ahli sedangkan jawatan berkenaan tidak diiktiraf oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS) di bawah Seksyen 3 A Akta Pertubuhan 1966.

"Dalam surat berkenaan jelas menyebut bahawa ROS tidak memberi sebarang pengiktirafan kepada pemegang-pemegang jawatan DAP yang dibentuk oleh CEC pada Disember lalu. Jadi macam mana pemecatan ini boleh berlaku sedangkan jawatan sendiri pun tidak sah?

"Saya turut hairan bagaimana sebuah parti yang mempunyai begitu ramai peguam namun soal ini pun mereka tidak dapat memahaminya," jelasnya.

Malah David turut melihat pemecatannya sebagai ahli sebagai satu usaha terbaru bagi melenyapkan suara-suara yang tidak berpuas hati mengenai CEC itu.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan