Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Rabu, 1 Ogos 2012

Skandal PKNS beli hutang Talam: Regim Khalid Ibrahim salahguna wang rakyat RM500,000?


Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor didapati menyalahgunakan wang rakyat dengan membelanjakan dana sebanyak RM500,000 semata-mata untuk 'memudahkan' rakyat negeri ini memahami isu pengambilalihan hutang Talam Corporation Berhad (Talam) oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kos setengah juta ringgit itu diperuntukkan sebagai bayaran kepada sebuah firma audit antarabangsa untuk menjalankan laporan audit bagi menerangkan proses pengambilalihan hutang tersebut dilakukan.

"Kita perlu memberi kefahaman kepada rakyat Selangor dalam isu pengambilalihan hutang Talam oleh PKNS dengan membuat audit menyeluruh terhadap syarikat tersebut.

"Buat masa ini nama syarikat audit tersebut tidak dapat didedahkan kepada umum atas permintaan syarikat itu sendiri," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian sumbangan barangan keperluan kepada warga emas dan orang kurang upaya (OKU) di Dewan Berjuntai Bestari di sini hari ini.

Abdul Khalid mengulas kenyataan Pengerusi Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah minggu lalu yang menuntut penjelasan daripada Pengurus Besar PKNS, Othman Omar berhubung rasional perniagaan perbadanan itu dalam mengambil alih hutang Talam sebanyak RM392 juta.

Selain JMM, Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed pada pada 28 Julai lalu turut mendesak perkara yang sama terhadap Othman selain menyifatkan tindakan PKNS itu telah lari daripada matlamat serta peranan penubuhannya.


Ini kerana menurut Mohd. Zin, PKNS adalah sebuah syarikat milik kerajaan negeri yang diwujudkan untuk membantu dan berfungsi meningkatkan taraf sosio-ekonomi rakyat negeri ini, bukannya untuk mengambil alih syarikat korporat.

Dalam pada itu, Abdul Khalid yang juga Pengerusi PKNS itu turut memberitahu laporan audit mengenai pengambilalihan hutang Talam akan dibentangkan pada hujung bulan depan, selepas firma audit yang dilantik selesai menyiapkan laporan audit terbabit.

Dalam perkembangan lain, Abdul Khalid ketika diminta mengulas mengenai langkah kerajaan negeri menghantar lori tangki bekalan air bersih di kawasan beberapa kawasan perumahan di negeri ini berkata, ia bukan disebabkan bekalan air terawat di loji rawatan air berkurangan.

Sebaliknya, beliau memberikan alasan bahawa tindakan itu adalah berpunca daripada tekanan air yang rendah yang dialami di kawasan-kawasan yang terlibat. Bagaimanapun, beliau tetap menyalahkan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) kononnya gagal mengatasi masalah tersebut.

Yang menjadi persoalanya sekarang adalah mengapa MB Khalid terpaksa mengambil masa yang lama untuk membuat audit mengenai pengambilalihan hutang Talam sekarang sedangkan ianya sepatutnya dibuat 3 tahun yang lepas sehingga mendapat bantahan daripada orang-orang PKR sendiri?

Apa yang MB Khalid mahu sembunyikan daripada pengetahuan rakyat yang mahu tahu mengapa kerajaan Selangor beria-ria benar mahu mengambilalih hutang Talam? Apakah selepas ini apabila terdesak maka Khalid akan menyalahkan UMNO dan BN pula?

Bagaimana pula dengan SPRM setelah pendedahan demi pendedahan dibuat. Adakah masih lagi mahu berdiam diri? Cuba jika perkara yang sama dilakukan oleh kerajaan yang memerintah, lihat betapa cepatnya tindakan mereka! Fikir-fikirkan lah..!!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan