Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Jumaat, 17 Ogos 2012

BN Selangor tunjuk bukti arahan Abass?



Barisan Nasional (BN) Selangor hari ini mengemukakan tiga salinan dokumen bagi membuktikan Konsortium Abass Sdn. Bhd (Abass) ada mengarahkan supaya pengeluaran air terawat dikurangkan daripada 145 juta kepada 120 juta gelen sehari tahun lalu.

Salah satu salinan dokumen itu merupakan memorandum kepada Ketua Pegawai Operasi Abass, Ir. Abass Abdullah manakala dua lagi merupakan surat kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Datuk Teo Yen Hua dan CEO Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Datuk Ruslan Hassan.

Sambil menunjukkan salinan dokumen yang menggunakan kepala surat Kumpulan Perangsang Selangor (KPS) itu, Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata, kesemuanya ditandatangani Pengarah Kumpulan Darul Ehsan Bhd. (KDEB), Suhaimi Kamaralzaman pada 29 Disember 2011.

Sehubungan itu, kata beliau, penafian KPS bahawa mereka telah mengarahkan Abass mengurangkan pengeluaran air terawat berserta data pengeluaran air daripada pihak Abass bermula Januari 2011 hingga Februari 2012 adalah mengelirukan.

Ini kerana ujarnya, memorandum arahan yang dikeluarkan KPS kepada Abass berserta surat kepada SPAN dan Syabas bertarikh 29 Disember 2011 dan bukannya bermula pada Januari 2011.

"Arahan ini dicapai setelah perbincangan dengan Lembaga Pengarah KPS. Apa yang mendukacitakan kami ialah kerajaan negeri melalui KPS sanggup mengeluarkan arahan ini.

"Tidak kisah apa juga alasan yang diberikan, arahan seperti ini dilihat membelakangkan kepentingan rakyat," katanya kepada pemberita di Bangunan UMNO Selangor, di sini.

Pada 10 Ogos lalu, Mohd. Zin mendakwa krisis air yang berlaku di Kajang dan Balakong, dekat sini sebenarnya berpunca daripada kelemahan kerajaan negeri berikutan arahan kepada Abass supaya mengurangkan pengeluaran air terawat daripada 145 juta gelen sehari kepada 120 juta gelen sehari pada tahun lalu.

Tindakan itu menyebabkan berlaku krisis air di kawasan Kajang dan Balakong memandangkan Abbas mengendalikan Loji Rawatan Air Sungai Semenyih.

Dalam pada itu, Mohd. Zin berkata, dakwaan kononnya Syabas tidak menjalankan tugas dengan baik adalah pembohongan semata-mata.

"Abass yang mengarahkan pengeluaran air terawat dikurangkan daripada 145 juta kepada 120 juta gelen sehari. Kenapa salahkan Syabas?" katanya.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan