Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Khamis, 20 Oktober 2011

Bantah elaun: Serlah pemimpin pembangkang bersikap hipokrit!

Tindakan beberapa pemimpin pembangkang membantah kenaikan elaun ahli Parlimen seperti diumumkan dalam Bajet 2012 Jumaat lalu hanya memperlihatkan sikap hipokrit mereka, kata Ahli Parlimen Tanjong Karang, Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata, pemimpin pembangkang khususnya dari Selangor sengaja mencari publisiti murahan kerana sebelum ini mereka tidak membantah kenaikan elaun Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor.

“Mereka sebenarnya ketandusan isu serta terdesak untuk menagih simpati rakyat. Jika benar mahu memperjuangkan hak rakyat ( dengan menolak kenaikan elaun ahli Parlimen ), mereka juga sepatutnya menolak kenaikan elaun Adun Selangor itu,” katanya.

Justeru Noh mencabar Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menarik semula kenaikan sebanyak RM2,000 yang diluluskan pada Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Mac lalu yang dibayar bermula Januari 2011 (secara backdated).

Dalam pengumuman Bajet 2012 lalu, kerajaan bercadang mengkaji semula elaun dan kemudahan ahli Parlimen kerana menyedari tanggungjawab, tugas serta beban kerja mereka semakin bertambah.

Bagaimanapun, peruntukan elaun baru itu hanya akan dikuatkuasakan pada 1 Januari tahun depan sekiranya kedua-dua belah pihak kerajaan dan pembangkang termasuk Ahli Parlimen Bebas bersetuju.

Noh yang juga Timbalan Pengerusi Umno Selangor berkata, pemimpin pembangkang sebenarnya ‘menggelabah’ apabila bajet dibentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu mengambil kira kepentingan rakyat secara keseluruhan.

“Mereka bertindak ( membantah kenaikan elaun ahli Parlimen ) seolah-olah menjadi’ juara rakyat’ sedangkan pada masa sama mereka menerima elaun Adun Selangor kerana mungkin jumlahnya lebih besar.

" Tidak sampai sepenggal mentadbir negeri sudah menaikkan elaun wakil rakyat. Ironisnya Penasihat Ekonomi Selangor, Anwar Ibrahim sendiri gagal dalam memacu pembangunan dan ekonomi negeri,” katanya.

Malah katanya, beliau hairan kerana salah seorang pemimpin pembangkang yang membantah cadangan itu, Azmin Ali tidak menggunakan hujah yang sama ketika Sidang Dun meluluskan cadangan menaikkan elaun tersebut.

“Dalam Dewan Rakyat, dia (Azmin) membantah tetapi sebagai Adun Bukit Antarabangsa, dia hanya diam sahaja. Elaun ahli Parlimen dia tolak, tapi elaun Adun Selangor dia ambil,” katanya.

Noh berkata, ini juga membuktikan perjuangan pemimpin pembangkang sebenarnya tidak ikhlas kepada rakyat dan tidak berlaku adil kepada rakan dalam pakatan menyebabkan ramai yang tidak puas hati dan bertindak keluar parti.

“Ramai pemimpin pembangkang di Selangor dapat dua gaji sebagai ahli Parlimen dan Adun. Sama ada sedar atau tidak, perjuangan pemimpin pembangkang hanya untuk kepentingan masing-masing sahaja,” katanya.

Sementara itu : MB Selangor dicabar dedah senarai !

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dicabar mendedahkan senarai wakil rakyat yang layak menerima insentif yang disebutkan itu. Selangor ada 56 Adun yang mewakili pakatan pembangkang dan Barisan Nasional (BN).

Demikian tegas Datuk Seri Noh Omar yang mempertikaikan kenyataan Abdul Khalid bahawa penambahan elaun Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) adalah satu insentif kepada yang layak.

Noh berkata, Abdul Khalid cuba menegakkan benang basah, sekali gus menyembunyikan fakta sebenar bagi melindungi sikap hipokrit pemimpin pembangkang yang menolak cadangan kenaikan elaun ahli Parlimen baru-baru ini.

“Siapa yang membuat penilaian terhadap prestasi wakil rakyat bagi membolehkan mereka layak menerima insentif seperti yang didakwa Abdul Khalid?” katanya lagi?

Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Selangor yang ke-12 pada 31 Mac lalu meluluskan kenaikan elaun Adun negeri tersebut daripada RM4,112.79 kepada RM6,000.




Kenaikan itu dibuat berdasarkan Rang Undang-undang Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Negeri Saraan (Pindaan) 2011 Semua Peringkat dan berkuat kuasa 1 Januari tahun ini.

Dalam pengumuman Bajet 2012 lalu, kerajaan bercadang mengkaji semula elaun dan kemudahan ahli Parlimen kerana menyedari tanggungjawab, tugas serta beban kerja mereka semakin bertambah.

Peruntukan elaun baru itu hanya akan dikuatkuasakan pada 1 Januari tahun depan sekiranya kedua-dua belah pihak kerajaan dan pembangkang termasuk Ahli Parlimen Bebas bersetuju.

Bagaimanapun beberapa pemimpin pembangkang seperti Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng, Azmin Ali dan Salahuddin Ayub membantah menyebabkan cadangan kenaikan elaun itu ditarik balik.

Noh berkata, Abdul Khalid tidak perlu memberikan alasan dangkal semata-mata menutup sikap hipokrit pemimpin pembangkang kerana akhirnya mendedahkan lagi tembelang mereka kepada rakyat.

“Saya ingin tahu apakah jawatankuasa penilai diwujudkan untuk menilai prestasi-prestasi Adun di Selangor? Jika ada, bagaimana pula penilaian diberikan kepada Adun BN, adakah penilaian itu adil?

Noh berkata, beliau juga ingin tahu wakil rakyat mana yang tidak menunjukkan prestasi seperti tidak turun kawasan lima kali dalam sebulan sebagaimana didakwa oleh Abdul Khalid.

Wasabi Oyabun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan