Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Khamis, 18 Ogos 2011

Siapa dalang disebalik isu perletakan NC Dr.Rosti, Unisel?

Pemangku NC Unisel dakwa Dr. Rosti, tiga pegawai punca masalah

Pengurusan baru Universiti Selangor (Unisel) menafikan wujudnya salah guna kuasa atau campur tangan politik dalam tindakan melucutkan jawatan tiga pegawai kanannya sehingga menyaksikan peletakan jawatan Naib Canselor, Datuk Dr. Rosti Saruwono baru-baru ini.

Pemangku Naib Canselornya, Prof. Dr. Anuar Ahmad sebaliknya memberi alasan, ketiga-tiga pegawai itu gagal menjalankan tugas dengan baik sehingga menyebabkan universiti berkenaan menghadapi masalah kewangan yang membimbangkan.

''Sejak Rosti dan ketiga-tiga individu terlibat memegang jawatan tertinggi di Unisel pada 2009, kami menghadapi masalah kewangan yang membimbangkan.

''Jumlah pelajar juga menurun daripada 12,000 kepada 8,000 orang manakala pelajar kursus perniagaan menurun tidak sampai 3,000 daripada jumlah asal iaitu seramai 5,000 pelajar. Jika ini terus berlaku, bagaimana hendak membayar gaji pensyarah," katanya pada sidang akhbar di kampus Unisel Shah Alam di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Timbalan Naib Canselor Perancangan Strategik dan Pembangunan, Prof. Dr. Ir. Mohamad Daud dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar, Prof. Madya Zainal Abidin Kidam.

Pada 2 Ogos lalu, Rosti meletak jawatan sebagai Naib Canselor Unisel dengan notis 24 jam dipercayai akibat tekanan politik dalaman dan pentadbiran Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor.

Ketika memberi penjelasan mengenai peletakan jawatannya, Rosti berkata, beliau mengambil tindakan itu selepas tidak bersetuju dengan arahan Jawatankuasa Pengarah yang dipengerusikan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk melucutkan jawatan ketiga-tiga individu terbabit kerana dakwanya, ia dibuat tidak mengikut peraturan.

Beliau tidak setuju menurunkan pangkat ketiga-tiga individu terbabit kerana sepanjang berkhidmat bersamanya, mereka menjalankan tugas dengan baik dan tidak mempunyai sebarang masalah disiplin.

Ketiga-tiga pegawai kanan universiti tersebut yang menghadapi tindakan dilucutkan jawatan tanpa diberi sebarang surat tunjuk sebab ialah Dekan Fakulti Perniagaan, Prof. Dr. Khalifah Othman; Pendaftar, Rokmaa Mat dan Pengarah Pemasaran, Halid Hasbullah.

Anuar berkata, di bawah pentadbirannya sebagai pemimpin tertinggi Unisel, beliau akan sentiasa patuh kepada arahan Abdul Khalid termasuk dalam isu pelucutan jawatan ketiga-tiga individu tersebut.

''Kita sudah turunkan jawatan Khalifah sebagai pensyarah biasa manakala Rokmaa yang sebelum ini dipinjamkan akan kembali bertugas di Perbadanan Menteri Besar Selangor dan ia adalah arahan daripada Menteri Besar sendiri.

''Kita sudah ada calon berpengalaman untuk mengisi jawatan Pendaftar manakala status Halid pula belum ditentukan termasuk pengganti yang bakal mengisi tempat beliau," katanya.

Komen Oyabun : Nampak sangatlah kenyataan Pemangku NC Unisel ini macam kenyataan nak 'membodek' MB Khalid supaya beliau akan dilantik sebagai NC Unisel yang baru nanti. Beliau cuba memburuk-burukkan bekas NC, Dr.Rosti supaya semua permasalahan yang berlaku di dalam pentadbiran Unisel diletakkan diatas bahu Dr.Rosti! Satu persoalan buat Dr. Anwar. Untuk apa memorandum itu di hebahkan didalam kampus kalau bukan untuk memburukkan Dr.Rosti dan tiga yang lain?

Dr.Anuar perlu ingat siapa yang sebenarnya yang melantik Dr.Rosti sebagai NC Unisel kalau bukan MB Khalid sendiri! Beliau menggantikan Prof Datuk Dr Mohd Razali Agus yang mengosongkan jawatan tersebut. Beliau adalah juga Ketua Pegawai Eksekutif Unisel. Perlu diingat semasa beliau dilantik sebagai Naib Canselor Universiti Industri Selangor (Unisel) yang baru, Datuk Dr Rosti Saruwono berkata beliau tidak akan menjadi ’pak turut’ kepada mana-mana pihak dan memastikan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) milik kerajaan negeri itu tidak dijadikan medan berpolitik.

Dan ketika dilantik kedudukan kewangan Unisel ketika itu sangat meruncing akibat kurangnya pelajar yang mahu melanjutkan pelajaran kesana. Beliau berkata Unisel komited dalam memastikan budaya belajar yang sepatutnya diterapkan dan bebas daripada sebarang pengaruh serta unsur-unsur luar yang boleh mengganggu proses pengajian.

Ditanya situasi dan tekanan yang mungkin dihadapi beliau memandangkan kedudukannya yang perlu berurusan dengan kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat dan Kerajaan Pusat, Dr Rosti berkata tidak timbul masalah kerana sebagai institusi pendidikan terdapat undang-undang yang perlu dipatuhi.

Persoalannya sekarang, apakah dengan jawatan yang disandang oleh Dr.Anwar sekarang bakal memberi pulangan yang setimpal kepada Unisel kemudian nanti setelah konspirasi untuk menjatuhkan Dr.Rosti berjaya! Dapatkah Dr.Anwar pastikan bahawa kampus Unisel bebas dari pengaruh politik seperti yang dititahkan oleh baginda Sultan Selangor!

Adakah dengan mendakwa Dr. Rosti dan tiga pegawai lain sebagai punca masalah kepada Unisel dapat menutup kelemahan sebenar pentadbiran MB Khalid dalam mentadbir negeri Selangor? Untuk info seterusnya sila klik di sini .

Wasabi Oyabun..

1 ulasan: