Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Khamis, 4 Ogos 2011

Rosti bertindak kerana kebenaran!

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar mengucapkan tahniah kepada Datuk Dr. Rosti Saruwono kerana berani melepaskan jawatan Naib Canselor Universiti Selangor (Unisel) demi menegakkan kebenaran.

Menurut beliau, apa yang berlaku sehingga Rosti meletakkan jawatan jelas menunjukkan pentadbiran kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor mengurus negeri mengikut sesuka hati mereka.

''Mereka juga bukan tahu mematuhi undang-undang. Ini kerana PKR yang kini memerintah Selangor, satu ketika dahulu ditubuhkan atas demonstrasi jalanan.

''Bila memerintah pun, mereka tak tahu mematuhi undang-undang termasuk apabila berhadapan dengan pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Mohammed Khusrin Munawi, awal tahun ini. Undang-undang kata boleh melantik Mohammed Khusrin tetapi dia kata tak boleh.

''Dalam isu Unisel begitu juga. Kerajaan negeri sebenarnya tidak memberi apa-apa sumbangan pun kepada pendidikan negeri. Apa yang jelas, mereka mencampur aduk pendidikan dengan politik,'' katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau mengulas peletakan jawatan Rosti dengan notis 24 jam dipercayai akibat tekanan politik dalaman dan pentadbiran kerajaan PKR Selangor. Mengulas lanjut, Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, campur tangan kerajaan PKR Selangor terhadap pendidikan negeri tidak terbatas kepada Unisel sahaja.

Sebelum ini, jelasnya, penubuhan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang hendak diusahakan Yayasan Basmi Kemiskinan di Serendah turut mendapat campur tangan pimpinan negeri.

''Mereka tidak sokong. Dan terbaru mengenai Asrama Yayasan Selangor di ibu negara yang diarah dikosongkan.

''Inilah bukti jelas bagaimana pentadbiran negeri boleh diumpamakan seperti 'kera dapat bunga'. Mereka banyak merosakkan apa yang telah dibangunkan oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini,'' tambahnya.

Sementara itu : Tiga pegawai bertugas seperti biasa

Tiga pegawai Universiti Selangor (Unisel) yang dikatakan telah diarah dilucutkan jawatan mereka oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim masih bertugas seperti biasa di universiti itu.

Dekan Fakulti Perniagaan, Prof. Dr. Khalifah Othman; Pendaftar, Rokmaa Mat dan Pengarah Pemasaran dan Komunikasi Korporat, Halid Hasbullah masih menjalankan tugas kerana tidak menerima surat arahan rasmi berhubung pelucutan jawatan mereka.

Menurut sumber, ketiga-tiga pegawai berkenaan akan bertugas seperti biasa sehingga surat pelucutan jawatan masing-masing diserahkan kepada mereka.

''Sebenarnya surat pelucutan jawatan mereka tidak diberikan kerana Naib Canselor, Datuk Dr. Rosti Saruwono enggan menandatangani surat tersebut.

''Jadi mereka ambil pendekatan tunggu dan lihat," kata sumber itu ketika dihubungi di sini, hari ini.

Semalam, Rosti meletak jawatan sebagai Naib Canselor Unisel dengan notis 24 jam berkuat kuasa hari ini dipercayai akibat tekanan politik dalaman dan pentadbiran Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor.

Difahamkan, tindakan Rosti itu sebagai membantah keputusan pelucutan jawatan Khalifah, Rokmaa dan Halid yang dicadangkan dalam satu rumusan memorandum yang dikemukakan kepada Jawatankuasa Siasatan Exco Kerajaan Negeri.

Memorandum itu disediakan dan ditandatangani oleh empat pegawai tertinggi lain di Unisel pada 16 Mei lalu terhadap tiga pegawai kanan Unisel berkenaan atas tuduhan tertentu yang dipercayai membabitkan salah tadbir urus universiti itu.

Tuduhan yang disertakan dalam memorandum berkenaan turut melibatkan Rosti yang dicadangkan meletak jawatan dan digantikan dengan serta-merta. Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dikatakan telah mengeluarkan arahan kepada Naib Canselor itu untuk memecat tiga pegawai berkenaan.

Wasabi Oyabun,..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan