Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Isnin, 11 November 2013

MP PR cadang PM, TPM guna pesawat komersial?


Ahli Parlimen PR mencadangkan supaya Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri menggunakan pesawat komersial untuk penerbangan domestik.

Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke mendakwa, kerajaan telah membelanjakan RM489 ribu bagi setiap penerbangan yang dilakukan setiap hari pada 2012.

Menurutnya, perbelanjaan tersebut adalah pembaziran keterlaluan yang melibatkan perbelanjaan kerajaan.


"Penerbangan yang dilakukan oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri turut melibatkan penerbangan domestik yang boleh dikurangkan perbelanjaannya dengan menggunakan pesawat komersial.

"Setiap kali Perdana Menteri naik kapal terbang, kosnya adalah RM489,000 untuk setiap penerbangan. Jumlah ini adalah melibatkan 372 penerbangan tahun lalu seperti yang diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kasim.

"Kalau kerajaan ambil pesawat komersial sahaja untuk penerbangan dalam negeri ia tidak memerlukan perbelanjaan yang besar," katanya pada sidang media, di lobi Parlimen, di sini, hari ini.


Sebelum ini, Shahidan melalui jawapan bertulis menjawab soalan Loke yang ingin Menteri di Jabatan Perdana Menteri menyatakan jumlah pesawat yang dimiliki kerajaan, model pesawat, kos bahan api dan penyelenggaraan bagi tahun 2012 dan jumlah penerbangan serta destinasi pada tahun tersebut.

Shahidan menyatakan, kerajaan telah memiliki tujuh pesawat yang diistilah sebagai pesawat eksekutif (VVIP) kerajaan iaitu pesawat Falcon, Global Ekspress, Boeing Business Jet, Blackhawk, Fokker F28 serta dua unit pesawat Agusta.

Tambah Shahidan, bagi kos bahan api semua pesawat pada 2012 adalah sebanyak RM14.951 juta dan RM167.079 juta untuk kos penyelenggaraan serta jumlah keseluruhan penerbangan adalah 373 penerbangan dengan 339 destinasi atas urusan rasmi kerajaan.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Komen