Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Selasa, 19 November 2013

Hudud tidak semudah dirancang?


Pelaksanaan hudud di Kelantan tidak semudah dirancang memandangkan ada negara yang gagal untuk melaksanakannya.

Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, perkara itu tidak boleh dipandang remeh kerana ia memerlukan syarat yang kondusif sebelum dilaksanakan.

“Saya tidak menentang hudud, tentu sekali tidak, malah saya bersetuju dengan hudud dan kita perlu melaksanakan hudud jika cukup syarat.

“Banyak perkara yang perlu dibincangkan melibatkan semua pihak dan apabila syarat kondusif kita buat, dalam jalan nak pergi ke hudud banyak perkara yang perlu diselesaikan,” katanya pada forum 'Sembang Politik' di sini, semalam.

Menurutnya, sejarah pelaksanaan hudud dalam negara moden dapat dilihat apabila Pas berani mencuba tetapi cubaan itu bukan sesuatu yang mudah.

“Contohnya, Pakistan yang sebelum ini telah melaksanakan enakmen hudud tapi tidak berjaya, begitu juga Libya, termasuk Nigeria Utara yang hanya melaksanakannya buat seketika kemudian menghentikannya apabila seorang wanita direjam kerana berzina,” katanya.

Mohd Asri berkata, setakat ini hanya Arab Saudi yang berjaya melaksanakan enakmen undang-undang Islam itu.

Beliau berkata, pelaksanaan hudud memerlukan persediaan yang rapi supaya apa yang dilaksanakan nanti tidak dipertikai oleh mana-mana pihak.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan