Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Ahad, 22 September 2013

Tuan Tat Hairan Kit Siang Dominasi DAP Selama 47 Tahun?


Bekas Pengerusi DAP cawangan Sungai Pelek, Tan Tuan Tat melahirkan rasa terkejut dengan penguasaan Lim Kit Siang terhadap parti itu selama 47 tahun, sedangkan rakan-rakan politik yang seangkatan dengannya sudah bersara politik.

Kit Siang menjawat jawatan Setiausaha Agung DAP sejak tahun 1998, meninggalkan jawatan itu, tetapi menaiki satu lagi hireaki politik, Pengerusi DAP pada tahun 1999.

Pada tahun 2004, Kit Siang melepaskan jawatan Pengerusi DAP untuk diganti dengan Karpal Singh, namun dalam masa sama menaikkan anaknya, Lim Guan Eng menjadi Setiausaha Agung DAP.

Dalam masa sama, satu jawatan khusus diwujudkan kepada Kit Siang sebagai ‘Penasihat DAP’, satu jawatan yang mendominasi jawatan-jawatan lain dalam parti itu.

“Saya pun terkejut dengan apa yang disifatkan sebagai bapa dengan anak itu. (Itu) adalah satu kenyataan.



“Sebagai umat Tuhan ini, saya pun hairan, macam mana dia (Kit Siang) boleh dapatkan kuasanya sampai 47 tahun. Sedangkan Tun (Dr Mahathir) sudah lepaskan jawatan Perdana Menteri.

“Hanya dia seorang sahaja yang belum. Saya rasa lah apabila mereka lepas jawatan ini, mereka akan mati,”katanya.

Menurut Tuan Tat lagi akar umbi DAP mula buka mata tentang penguasaan bapa-anak dalam parti itu setelah berlaku insiden penyelewengan pemilihan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) tahun lepas.

“Parti ini bukan bapa punya parti (atau) anak punya parti. Sebenarnya, bapa dia sebagai penasihat. Dia (Kit Siang) dah tahu, ini adalah salah. Dia harus cerita dengan anaknya. Ini dah tak betul, jika mereka betul-betul sayangkan parti itu, “katanya lagi!

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Komen