Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Jumaat, 16 Julai 2010

Isu pasir : Khalid Ibrahim Menteri Besar yang gagal!

Agak pelik apabila Khalid Ibrahim tidak tahu akan bidang kuasa seorang Menteri Besar! Begitu juga dengan akta kanun tanah negeri. Khalid Ibrahim dilihat cuba mengalihkan ' beban ' yang ditanggung oleh beliau angkara kroni-kroni sendiri kepada orang lain! Dan apabila beliau gagal untuk mengalih ' beban ' tersebut kepada ' orang lain ', maka dikatakan orang tersebut sebagai angkuh.

Khalid Ibrahim menganggap kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebagai tidak bertanggungjawab apabila berkata Kerajaan Persekutuan tidak akan campur tangan dalam menangani isu perlombongan pasir secara haram di Selangor. Abdul Khalid berkata, kenyataan angkuh seperti itu tidak sepatutnya dikeluarkan kerana semua agensi penguatkuasaan dan kuasa pendakwaan bawah Kerajaan Persekutuan.

Adakah Khalid Ibrahim tahu akan bidang kuasa Pihak Berkuasa Tempatan ( PBT )! Adakah beliau tahu yang kes kecurian pasir yang berlaku di negeri itu adalah bidang penguat kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT). Tetapi mengapa tugas penguatkuasaan yang sebelum ini di jalankan oleh Task Force sudah tidak ada,apabila Kerajaan Selangor secara terancang telah membuang kerja 48 orang pegawai unit task force yang membuat pemantauan diseluruh Selangor.

Mengapa kerajaan Negeri Selangor mengarahkan agar tidak menyambung kontrak kerja kepada 48 orang anggota Task Force Tanah dari pejabat tanah Kuala Selangor,Puchong ,Kuala Langat dan Sepang. Kenapa Khalid melantik syarikat KSSB mengendali kerja-kerja perlombongan pasir di Selangor bagi mengambilalih tugas-tugas yang sepatutnya di jalankan oleh Pejabat Tanah Negeri!

Sedap sahaja mulut Khalid mengatakan “Saya amat kecewa dan terkejut apabila seorang menteri Persekutuan ‘cuci tangan’ dari menjaga keselamatan rakyat dan menguatkuasakan undang-undang yang berada bawah Kerajaan Persekutuan ".

“Sekurang-kurangnya beliau boleh memulakan perbincangan dengan polis dan pihak berkuasa lain bagi membanteras jenayah curi pasir ini. Kenyataan Timbalan Perdana Menteri sangat tidak wajar kerana ia menggambarkan TPM enggan menggunakan kuasa terhadap agensi penguatkuasaan, sebaliknya menyerahkan tugas itu sepenuhnya kepada Selangor,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Selasa lalu, Khalid menulis surat kepada Muhyiddin untuk memaklumkan tindakan Kerajaan Negeri membanteras kecurian pasir di Selangor yang menjadi tajuk utama akhbar arus perdana.

Surat itu sebagai respons kepada kenyataan menteri Persekutuan tersebut yang mendakwa masalah curi pasir ini mudah diatasi dengan cara menangkap dan menghukum mereka yang terbabit. Dalam surat yang dihantar itu, Menteri Besar juga memberi maklumat terperinci kawasan-kawasan curi pasir, suspek terlibat dan himpunan laporan polis sejak beberapa tahun lalu sambil meminta Timbalan Perdana Menteri itu memberi arahan yang berpatutan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Sementara itu Ketua Polis negeri, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, siasatan kes kecurian pasir bukan di bawah bidang kuasa polis dan perkara itu telah dipersetujui sejak sekian lama. Beliau berkata, polis hanya akan membantu sekiranya ada permintaan daripada pihak PBT, itu pun jika kes yang dilaporkan berkait dengan jenayah.

"Dalam mesyuarat yang dijalankan bersama pihak Setiausaha Kerajaan Negeri minggu lalu, juga disebut bahawa siasatan kes curi pasir adalah di bawah PBT. "Jadi kita harap kerajaan negeri faham perkara ini dan mintalah pihak PBT melakukan siasatan atau tubuhkan sendiri pasukan khas dengan kerjasama PBT kerana itu memang bidang kuasa mereka," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Maka dengan ini terserlah lah akan ' kebodohan ' Menteri Besar yang tidak tahu menari, tetapi menyalahkan lantai yang berjongkang jongkit! Kerajaan Selangor yang diterajui Khalid dilihat gagal menangani isu kecurian pasir di negeri itu, kini cuba menyeret Kerajaan Pusat dalam kontroversi tersebut. Kalau sudah rasa tak boleh buat kerja, eloklah letak jawatan sahaja! Wallahuallam.

Gambar ehsan : GAP blogspot

Wasabi Oyabun..

1 ulasan:

  1. Maaf tuanpunya blog sebab lari tajuk,
    Saya masih lagi dengan penutupan IKYS tumpang letak dalam topik terbaru tuan.

    Kepada yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang IKYS sila ke blog saya di http://tendangterajang.blogspot.com/2010/07/ikys-rugi-atau-nak-cari-untung-pintas.html
    Luahan hati bapa saudara kepada salah seorang pelajar IKYS

    aku yang bingai

    BalasPadam