Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Sabtu, 31 Julai 2010

Dua Tahun Yang Penuh Hipokrasi : Urusan Kewangan Negeri Kacau Bilau!

Setelah dua tahun memerintah, saya melihat Pakatan Rakyat meletakkan kedudukan kewangan negeri dalam keadaan "sakit" dan tidak terurus dengan baik.

Kelemahan Perancangan dan Bajet Defisit

Apabila Tan Sri Khalid Ibrahim mengambil alih kerajaan negeri, rizab tunai negeri Selangor berjumlah RM 1.4 bilion, jika tidak silap saya tertinggi dalam sejarah Selangor. Namun pada tahun 2009, Bajet kerajaan negeri telah defisit hampir RM 1 bilion.

Ini bermakna rizab tunai kerajaan negeri telah berkurangan dengan sangat banyak dalam tempoh dua tahun pemerintahan Pakatan di Selangor. Bajet defisit yang besar ini sekaligus menunjukkan bahawa kerajaan negeri tidak mempunyai perancangan yang jelas dalam memperkukuhkan kewangan negeri.

Sejak dua tahun ini, tampak jelas perancangan kewangan dan ekonomi negeri hanya berasaskan pendekatan-pendekatan populis dan andaian pendapatan yang tidak berasaskan perkiraan yang cermat. Jika ia dilakukan secara bertanggungjawab tetapi pendapatan tidak mencerminkan anggaran, maka pasti ada kebocoran dan kelemahan yang sangat serius dalam jentera pentadbiran negeri.

Dalam ucapan Bajet 2009, Tan Sri Khalid dilaporkan berkata:

"Kerajaan Negeri telah menubuhkan Kumpulan Semesta Sdn Bhd sebagai syarikat kerajaan negeri yang memberi penumpuan kepada aktiviti perniagaan pasir pada tahun ini dan dijangka mampu membawa pulangan bernilai RM150 juta pada tahun hadapan berbanding dengan kutipan royalti bernilai RM20 juta pada tahun 2007."

Antara kebocoran dan kelemahan ketara ialah dari sudut pungutan hasil pasir yang sangat sedikit berbanding "andaian" kerajaan negeri. Kerajaan negeri menubuhkan Kumpulan Semesta untuk menguruskan hasil pasir dengan matlamat mengutip antara RM 150 - 200 juta setahun. Namun hasil pasir yang masuk kepada kerajaan negeri ialah sekitar RM 5 juta sahaja.

Jumlah kutipan ini sangat sedikit berbanding keluasan kawasan perlombongan pasir hari ini berbanding zaman BN dahulu. Dahulu perlombongan pasir hanya melibatkan kawasan persendirian dan pejabat tanah megutip doket sahaja. Namun sekarang ini kerajaan negeri membenarkan perlombongan pasir di tanah milik kerajaan.

Ini bermakna selain doket, kerajaan negeri juga mengutip wang menerusi tender. Namun jumlah kutipan sangat rendah. Mengapa dan kenapa? Adakah ia ada kena mengena dengan beberapa siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas beberapa individu termasuk pegawai khas seorang EXCO?

Pakej Rangsangan Ekonomi Lawak jenaka

Setahun yang lalu Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menghebahkan Pakej Rangsangan Ekonomi sebanyak RM 50 bilion. Secara keseluruhan Pakej Merangsang Ekonomi Selangor berjulah RM 50 Bilion itu merangkumi:

a) Pemulihan dan pembersihan Sungai Klang yang melibatkan pembangunan kawasan perumahan di sepanjang sungai dan tanah rezab.

(b) Perluasan sistem pengangkutan bagi seluruh negeri Selangor termasuk perluasan sistem transit aliran ringan (LRT).

(c) Usaha menaik taraf dan menggantikan aset air berikutan pengambilalihan aset air Selangor oleh Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB).

(d) Pembaharuan aktiviti di bandar, iaitu menumpukan usaha terhadap pembangunan semula kawasan terbiar termasuk di Petaling Jaya dan Klang.

(e) Pembangunan semula projek-projek perumahan yang terbengkalai.

Antaranya termasuk peruntukan RM 10 bilion bagi kos pembersihan dan pemulihan Sungai Klang sepanjang 120km untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi dalam bidang perumahan dan pelancongan di kawasan tanah rizab sungai itu. Jika setahun lalu dijanjikan projek ini akan dilakukan Mac 2009, sehingga Mac 2010 belum nampak tender terbuka diumumkan mahu pun kerja-kerja pembangunan Sungai Klang dijalankan. Yang lain lagilah jauh api dari panggang.

Lebih melucukan kita tertanya-tanya daripada mana datangnya wang kerajaan negeri untuk Pakej Rangsangan RM 50 Bilion itu dan berapa banyak yang telah disuntik ke dalam pembangunan negeri?

Hutang Talam: Janji Tiga Bulan Yang Gagal

Pada November 2009, Kerajaan negeri mengumumkan satu acara silap mata kewangan yang yang dikenali sebagai round-tripping. Bukan saya sahaja mengkritik silap mata ini. Malahan seminggu selepas kritikan saya tersebut, keluar emel daripada Setiausaha Agung PKR ketika itu, Datuk Salahuddin Hashim yang turut mengkritik, "This is an old trick used by the crooks in the corporate sector."

Dalam pengumuman tersebut, Menteri Besar Incorporated (MBI) melakukan pengambil alihan hutang Talam sebanyak RM 391.7 juta dan berjanji untuk menyelesaikannya dalam masa tiga bulan. Namun selepas tiga bulan hanya RM 50 juta sahaja dikutip. Kutipan ini juga menimbulkan banyak pertanyaan kerana ia diumumkan oleh Menteri Besar tanpa sebarang kenyataan rasmi daripada Talam Corporation.

Saya pernah mempersoalkan berapakah kos round tripping ini. Antaranya berapakah kos konsultan dan berapakah kos guaman untuk perjanjian pengambilalihan pinjaman dan juga perjanjian pinjaman dengan Bank.

Namun sehingga hari ini rakyat tidak mendapat jawapan yang konkrit. Siapakah peguam yang mendapat keuntungan dalam urusan ini? Apakah ia ada kaitan dengan parti pemerintah negeri hari ini? Sebaliknya Menteri Besar memperbodohkan kita apabila menjawab ia dilakukan sendiri oleh beliau tanpa sebarang bayaran. Menurut Mstar Khalid Ibrahim dilaporkan berkata:

Ketika ditanya, siapakah konsultan dalaman yang beliau maksudkan, Khalid secara bersahaja menjawab; “Konsultan itu adalah Khalid Ibrahim kerana saya orangnya yang membuat cadangan tersebut dan saya akan memastikan proses pelaksanaannya nanti."
“Dan kos untuk konsultansi dalaman itu adalah percuma melainkan saudara-saudari semua nak saya caj kerajaan negeri,” katanya.

Belum selesai dijawab dengan telus kos pengambilalihan hutang ini, Menteri Besar umum berjaya kutip RM 50 juta dari Talam biarpun janji asal untuk kutip RM 391.7 juta dalam masa tiga bulan ini.

Timbul lagi pertanyaan, apakah RM 50 juta tersebut dalam bentuk tunai atau pengambilalihan aset. Jika pengambilalihan aset siapa yang menilai? Dan bagaimana pula dengan sinisan kerajaan negeri sebelum ini bahawa kerajaan negeri semasa di bawah pentadbiran saya tidak cekap kerana menjalankan usaha mengambil alih aset Talam bukannya wang tunai. Mereka berjanji untuk mendapatkan wang tunai.

Amat mustahil bagi sebuah syarikat senaraian awam yang berada dalam kedudukan kewangan yang kurang baik seperti Talam membayar hutang sebesar itu tanpa sebarang pengumuman rasmi. Jadi pertanyaan ini sudah tentulah sangat relevan untuk dijawab. Namun sehingga hari ini belum ada penjelasan daripada YAB Menteri Besar.

Sudah banyak jenaka kerajaan negeri, tapi bersediakah mereka yang menyokong Pakatan Rakyat untuk menerima hakikat ini atau masih mahu terus berada dalam denial syndrome bahawa segala-galanya indah belaka.

Rakyat Selangor buatlah kesimpulan dan kenyataan sendiri mengenai apa yang saya nyatakan ini. Nilaikanlah dengan hati dan fikiran yang terbuka. Jangan kelak nasi sudah menjadi bubur baru mahu ditegur kepincangan kerajaan negeri.

Sumber : Dr. Mohamad Khir Toyo

Wasabi Oyabun

1 ulasan:

  1. He, he, he. Jangan tak percaya Khalid bekas ahli koporate dan mempunyai penasihat ikonomi RM 1.

    Walau pun Khalid berlawak, rakyat tak faham lawak saperti itu. Lawak dia terlalu tinggi sehingga tidak ada siapa yang ketawa. Rakyat mendengar penjelasannya dengan penuh khusyu, sekhusyuk mendengar fatwa dari pok nik.

    Yang penting, rakyat bergembira dengan kemudahan riyadah yang di sediakan. Di mana-mana rakyat boleh dapat kemudahan rumah urut yang pekerjanya di import dari negara asing. Kemudahan dah ada, adik-adik kita dari pusat pengajian tinggi juga dah tak canggung mengambil kesempatan dari kemudahan itu.

    agbr47: Lawak yang tidak mengelikan hati tetapi di akhiri dengan airmata kemusnahan.

    BalasPadam