Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Sabtu, 29 Mei 2010

Anwar Dajal : Ezam anggap tindak-tanduk Anwar macam Thaksin!

Bekas Setiausaha Politik Datuk Seri Anwar Ibrahim, Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor (gambar) menyifatkan pemimpin tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sama seperti bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra yang sanggup berbuat apa sahaja asalkan kepentingan politiknya tercapai.

Sehubungan itu, katanya, tidak mustahil sekiranya terdapat dakwaan bahawa PKR mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara berkonsepkan republik dan menolak sistem Raja Berperlembagaan sedia ada.

"Saya percaya bahawa Anwar dan PKR telah pun merencanakan strategi bagi meruntuhkan serta merosakkan institusi asas negara seperti institusi diraja dan menggantikannya dengan konsep republik. "Mereka pastinya akan menggunakan sepenuhnya peluang yang ada untuk kepentingan mereka," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, bekas Ketua PKR Cabang Ipoh Barat, Fauzi Muda mendedahkan mengenai wujudnya gerakan tersusun untuk mengubah struktur organisasi parti itu supaya menyerupai acuan politik di Indonesia yang berasaskan kepada konsep republik.

Katanya, perkara itu terbukti apabila nama-nama jawatan dalam parti itu ditukar supaya sama dengan apa yang diguna pakai oleh parti-parti politik di Indonesia. Tambah beliau, paling menyedihkan, terdapat di kalangan pemimpin PKR di peringkat negeri adalah dari Indonesia yang langsung tidak tahu adat kesopanan dan budaya negara ini sehingga menimbulkan masalah di dalam parti.

Sementara itu, bekas Ketua Penerangan PKR, Ruslan Kassim memberitahu, beliau tidak terkejut sekiranya PKR mahu menjadikan Malaysia sebuah negara republik kerana telah pun menjangka perkara tersebut sebelum ini.

Katanya, 'parti caca-marba' seperti PKR akan membuat apa sahaja untuk mencapai matlamat mereka. "Selain itu, parti ini juga banyak tunduk kepada kemahuan DAP demi menjaga hati mereka," katanya.

Sementara itu : Anwar janji jawatan TPM untuk DAP

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim terus memainkan gimik politik dalam usahanya untuk mendapat sokongan masyarakat Cina. Terbaru, Anwar berjanji akan mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II yang dilantik di kalangan pemimpin DAP jika pakatan pembangkang menang Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Janji Anwar itu jelas membuktikan beliau sanggup melakukan apa juga dengan hasrat untuk mempengaruhi pengundi-pengundi Cina yang ditafsirkan oleh pembangkang semakin menyebelahi mereka.

Matlamat Anwar ialah untuk memastikan momentum sokongan kaum Cina kepada pembangkang, sekali gus membolehkan beliau mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Dalam wawancara dengan akhbar berbahasa Cina, Nanyang Siang Pau yang disiarkan pada 26 Mei lalu, Anwar mendakwa pakatan pembangkang tidak mempunyai perasaan curiga jika ada di kalangan orang Cina layak menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Sambil memberitahu bahawa pakatan pembangkang sudah mewujudkan Kabinet bayangan, Anwar berkata, beliau telah dipilih menjadi calon Perdana Menteri. Pada masa yang sama, katanya, pakatan itu bersetuju menambah jawatan Timbalan Perdana Menteri namun ia belum diputuskan lagi.

‘‘Jika ada yang lebih layak daripada dua orang atau pun ada keperluan dalam politik, saya anggap tidak salah jawatan Timbalan Perdana Menteri itu ada dua orang, sebaliknya ia lebih baik,’’ katanya.

Anwar juga percaya, jika keadaan memerlukan Pas akan menerima jika calon Timbalan Perdana Menteri II daripada kalangan DAP kerana kesemua anggota pakatan mempunyai hasrat yang sama iaitu menyingkirkan Barisan Nasional (BN) dan memerintah kerajaan pusat.

Dalam wawancara itu, Anwar mendakwa, walaupun konsep pemerintahan Pas berbeza dengan DAP, tetapi pada pilihan raya umum lalu, pakatan pembangkang telah banyak membuat perubahan.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan