Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Sabtu, 20 Februari 2010

Di sebalik bantahan Australia!

ENTAH mengapa kes pertuduhan liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu menyentuh hati sekelompok ahli Parlimen di Australia.

Entah mengapa juga, Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Luar Senat Amerika Syarikat (AS), John Kerry mengeluarkan kenyataan supaya kes tersebut dikendalikan secara adil. Tidak diketahui mengapa Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendesak supaya dipanggil sidang khas Dewan Rakyat membahaskan usul supaya kes tersebut digugurkan.

Sedangkan 50 ahli Parlimen itu tahu batas serta sempadan dalam menjaga tatasusila hubungan dua negara serantau. Kes Anwar tidak melibatkan sesiapa pun di Australia - baik yang hidup mahu pun yang mati. Cuma mungkin ada kaitannya dari sudut penerimaan perilaku liwat di negara itu.

Atas nama akur kepada tuntutan hak asasi manusia, maka hubungan sejenis diamalkan secara bebas di negara-negara yang menjunjung demokrasi terlampau. Australia mungkin tidak terkecuali. Sebab itu mereka berpandangan kes liwat membabitkan Anwar mesti digugurkan lantaran tiada yang silap dari sudut hak asasi manusia.

Begitu juga di Amerika Syarikat (AS). Perkahwinan sesama lelaki dan wanita semakin mendapat tempat. Ia bertentangan dengan undang-undang di sesetengah wilayah di negara itu tetapi sah di wilayah yang lain.

Maka sesiapa yang kepingin melunaskan hasrat mengahwini pasangan sejenis pergi sahaja ke wilayah tersebut, akan termeterai ikatan perkahwinan yang sah di sisi undang-undang. Cumanya dalam hal percintaan atau perkahwinan sesama jantina yang diterima di AS dan Australia, ada kelainan jika mahu dibandingkan dengan kes liwat.

Percintaan berlaku tanpa paksa - ia terjalin dan dijalin secara rela, saling bersetuju terhadap apa juga perlakuan yang berlangsung tidak kira sesama jantina mahu berlainan jenis.

Biar pun haram di sisi agama (kesemua agama tidak membenarkan jalinan percintaan jauh sekali perkahwinan sesama jantina), namun hubungan seumpama itu dilangsungkan secara sembunyi dan tidak dikaitkan dengan kesalahan di sisi undang-undang dunia.

Justeru, semua negara termasuk Malaysia berhadapan dengan kemunculan kelompok lesbian dan gay. Cuma di negara ini hubungan terlarang itu tidak pernah mendapat restu mana-mana pihak jauh sekali mahu disah-tarafkan seperti mana berlaku di negara-negara maju.

Tetapi dalam kes pertuduhan liwat ke atas Anwar, ia bukan hubungan sejenis dua insan yang ada unsur rela dan terima. Pertuduhan yang dibacakan membawa bersama unsur paksa. Sebab itu ia dibawa ke muka pengadilan.

Jauh lebih penting, kes itu bukan hanya mementaskan Anwar seorang. Jika Australia (biarpun dikatakan 50 ahli Parlimen itu hanya mengetengahkan pandangan peribadi) mahu bercakap mengenai soal hak asasi dan keadilan maka hak serta nasib Mohd. Saiful Bukhari Azlan mesti diambil kira.

Begitu juga dengan pandangan John Kerry yang sepatutnya tertumpu kepada kedua-dua pihak terlibat iaitu Anwar dan Mohd. Saiful. Keadilan bukan hanya untuk Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Proses menuntut keadilan juga mesti melingkari Mohd. Saiful yang pernah berperanan sebagai pembantu peribadinya. Dan tempat paling sesuai untuk mengetengahkan tuntutan serta proses pencarian keadilan itu adalah di mahkamah Malaysia, bukan di Australia jauh sekali di AS.

Undang-undang yang digunapakai mestilah berpaksikan kepada norma-norma masyarakat di negara ini sementelah liwat sememangnya tidak pernah diizinkan oleh undang-undang di mana-mana sekali pun.

Lebih daripada itu, hakikatnya pertuduhan kes liwat terhadap Anwar tidak menawarkan sebarang keistimewaan sehingga melayakkan ia mendapat perhatian negara-negara maju seperti AS dan Australia.

Ketajaman akal

Melainkan jika ada maksud tersirat yang menuntut ketajaman akal serta pembongkaran tentang apa sebenarnya maksud di sebalik desakan 50 ahli Parlimen Australia dan kenyataan khas yang dikeluarkan oleh John Kerry berhubung kes itu.

Kes Anwar - Mohd. Saiful adalah perbicaraan biasa. Ia menjadi tumpuan kerana ada siri road show di pihak Anwar dan penyokong-penyokongnya. Road show itu telah berlangsung lebih setahun lalu. Dalam road show itu telah diuar-uarkan bahawa Anwar mangsa keadaan, Anwar tidak bersalah, sistem perundangan negara tidak bebas. Road show yang dilangsungkan dipercayai menjalar ke peringkat antarabangsa.

Bukan sekadar sokongan domestik. Simpati pemimpin negara-negara tertentu diraih supaya kes Anwar yang sepatutnya bermula setahun lalu dapat digugurkan terus. Dan proses itu tidak pernah berhenti.

Sokongan di peringkat dalam negara yang semakin merosot menuntut pasukan Anwar menggunakan strategi lain. Ia tidak lain tidak bukan menghilangkan kepercayaan orang ramai terhadap sistem kehakiman dan perundangan negara.

Hanya semata-mata kerana beberapa keputusan awal hakim tidak cenderung kepada Anwar mengapa terus sahaja disimpulkan hakim berat sebelah. Sedangkan keputusan hakim bersandarkan fakta dan garisan undang-undang. Namun bagi Anwar apa sahaja keputusan yang tidak memihak kepada beliau adalah berat sebelah dan perkara itu bukan sahaja mesti dicanang malah mesti dipanjangkan.

Buktinya sehingga sekarang, perbicaraan kes tersebut tidak dapat dijalankan secara sempurna. Ada sahaja tuntutan dan permohonan dikemukakan - menunda kes tersebut dari satu tarikh ke satu tarikh sehingga tidak mustahil memerlukan tempoh sekurang-kurangnya setengah tahun untuk diselesaikan.

Tidak mustahil strategi ketiga (selepas proses meraih simpati dan platform undang-undang) berkisar pula kepada soal kesihatan. Mungkin akan ada penyakit baru yang menjadi kambing hitam untuk menunda lagi tarikh perbicaraan.

Sedangkan semua orang tahu. Jika benar Anwar, maka tugas Anwar dan pasukannya membuktikan dia tidak meliwat dan Mohd. Saiful mengada-adakan cerita. Tunjukkan semua bukti, bentangkan semua hujah - semestinya ia dilakukan secepat mungkin untuk membersihkan nama serta imej penasihat PKR itu.

Itu yang mahu dilakukan oleh Mohd. Saiful. Dia mahu membuktikan bahawa perlakuan liwat itu berlaku. Dia mahu membentangkan kesnya. Apa yang perlu dilakukan oleh Anwar adalah membentangkan apa sahaja bukti dan alibi jika dia benar-benar tidak bersalah. Itu hukum undang-undang dan bukannya mempergunakan segala sudut teknikal untuk mengelirukan orang ramai dan memperlekehkan sistem perundangan negara.

Itu proses yang sepatutnya berlangsung dalam kes Anwar dan Mohd. Saiful. Kes yang bersifat peribadi itu tidak menuntut sebarang prosedur luar biasa untuk menentukan siapa yang bersalah atau sebaliknya.

Sebab itu apabila Kit Siang mengusulkan sidang khas Dewan Rakyat bagi membincangkan gesaan supaya kes Anwar digugurkan, ada sesuatu yang luar biasa di situ.

Kes Anwar tidak melibatkan kepentingan negara. Ia juga tidak menjejaskan kepentingan rakyat. Kes itu jauh sekali daripada menyentuh kepentingan hubungan dua hala Malaysia dengan negara-negara lain termasuk Australia dan AS. Kes itu adalah kes biasa yang menuntut prosedur pendakwaan serta pembelaan di antara tertuduh dan pihak yang mendakwa menjadi mangsa.

Tidak ada yang istimewa selain kerajaan terpaksa menanggung tanggungjawab memberi penjelasan kepada negara-negara yang ingin menunjuk ajar tentang prinsip undang-undang dan keadilan. Seolah-olahnya Malaysia tidak pandai mengendalikan sistem kehakiman sehingga menuntut pihak luar memberi tunjuk ajar agar kes tersebut diadili secara saksama. Sedangkan banyak lagi kes yang berlangsung di negara ini tidak pula mendapat perhatian mereka.

Hakikatnya, 50 ahli Parlimen Australia itu tahu fakta pertuduhan kes terhadap Anwar. Kecanggihan teknologi maklumat tidak mengehadkan pengetahuan John Kerry tentang kes tersebut. Lebih daripada itu, tidak mustahil mereka lebih mengetahui fakta-fakta tersembunyi yang rakyat negara kita sendiri tidak ketahui.

Keprihatinan mereka hanya kerana nama yang terlibat Anwar Ibrahim - nama yang satu masa dulu pernah hampir menjerumuskan negara dalam belenggu hutang Dana Kewangan Antarabangsa (IMF). Nama yang satu masa dulu berbangga dengan sistem kehakiman negara tetapi kini menyanggah apa sahaja kebaikan yang pernah disanjung. Nama yang mempunyai jalinan istimewa dengan rangkaian negara luar sehingga apa sahaja perlakuannya menjadi 'halal' dan cuba 'dihalalkan'.

Wasabi Oyabun

1 ulasan:

  1. Beza kes liwat Versi 1 Anwar dan mangsa-mangsanya suka sama suka dan beliau dibebaskan mahkamah kerana masalah teknikal bukan tak buat kerja liwat tuh...
    Tapi liwat Versi 2, mangsa kena gangguan seksual oleh majikan, diliwat seterusnya cuba disogok wang, gaji dan melanjutkan pelajaran setelah disodok dan dirodok oleh Anwar Juburi.
    dikalangan 50 ahli MP Australia tu ada yang memang gay dan kaki liwat serta mempunyai jawatan dalam NGO Gay...harap ada usaha yang dapat membongkarnya...

    BalasPadam