Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Jumaat, 19 Jun 2015

Lepas tiada jawatan dalam parti, baru nampak 'pandai' sikit...!!! Mahfuz mahu kerjasama atau bubar DUN?


Dewan Undangan Ne­geri (DUN) Selangor perlu dibubarkan dan pilihan raya negeri (PRN) perlu diadakan sekiranya Parti Keadilan Rakyat (PKR) masih gagal memilih sama ada hendak bersama Pas atau DAP dalam meneruskan kelangsungan menerajui negeri tersebut.

Bekas Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, PKR tidak boleh memilih kedua-duanya dengan membentuk kerajaan campuran kerana sudah jelas sebelum ini bahawa DAP dan Pas masing-masing telah memutuskan hubungan sesama sendiri serta tidak boleh bekerjasama lagi.

Tambahan pula, katanya, perkara itu jika terus berlaku akan me­nimbulkan persepsi hipokrit dalam kalangan rakyat sekali gus menghilangkan rasa hormat dan kepercayaan mereka terhadap ketiga-tiga parti.

“PKR tiada jalan lain selain membuat pilihan. Pas dan DAP pula perlulah bersikap terbuka, kalau PKR pilih DAP, maka Pas perlu berundur dan begitulah sebaliknya.

“Itu sahaja jalan hendak menyelamat kerajaan negeri Selangor, jika tidak maka kita terpaksa bubar DUN Selangor dan adakan pilihan raya,” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli yang turut ditemui di lobi Parlimen bahawa kerajaan Selangor masih boleh diselamatkan dengan pembentukan kerajaan campuran antara PKR, DAP dan PAS.

Rafizi yang juga Naib Presiden PKR berkata, walaupun secara rasmi pakatan pembangkang tidak lagi wujud, namun ketiga-tiga parti masih boleh bekerjasama bagi memenuhi matlamat sama untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN).

“Cuma dalam keadaan sekarang, kita tidak terikat dengan mana-mana peraturan yang formal atau doktrin berbanding sebelum ini.

“Hubungan ketiga-tiga parti akan menjadi seperti sebelum 1 April 2008 iaitu ketika pakatan pembangkang dibentuk,” kata­nya.

Mengikut jumlah kerusi DUN di Selangor, PKR bukanlah parti dominan apabila hanya memiliki 13 kerusi berbanding DAP dan Pas yang masing-masing mempunyai 15 kerusi.

Wasabi Oyabun...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan