Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Khamis, 24 Oktober 2013

Nurul Izzah Melenting Bila Noh Omar Sebut ‘Liwat’ Di Dewan Rakyat?


Ahli Parlimen PKR Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dilihat melenting apabila Ahli Parlimen BN Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar membangkitkan soal ‘liwat’ di Dewan Rakyat.

“Saya tidak pasti jika (dia ) menyokong liwat atau tidak,” kata Noh ketika Nurul Izzah bangun mahu mencelah ketika Ahli Parlimen Tanjung Karang itu mempertikaikan tindakan Gabungan NGO Malaysia di dalam Proses UPR (COMANGO) melakukan proses lobi ke peringkat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mendapatkan pengiktirafan hak LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender) di Malaysia.

“Awak tarik balik. Jangan jadi kurang ajar !” kata Nurul Izzah.

Noh menjawab beliau tidak akan menarik balik kata-katanya itu kerana beliau sekadar bertanya adakah anak Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu menyokong liwat atau sebaliknya.



Selaras dengan asasi manusia, kata Noh, Nurul Izzah mempunyai hak untuk menyokong ataupun tidak.

Sebelum insiden itu, Noh ketika membahaskan Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2013 pada persidangan Dewan Rakyat Rabu dilaporkan Bernama berkata tindakan COMANGO itu sebagai ‘bunga-bunga’ yang menjurus kepada ancaman perpaduan agama di dalam negara yang disifatkannya sebagai ancaman keselamatan alaf baharu.

Menurutnya, COMANGO dilihat berselindung di sebalik hak asasi manusia untuk membawa agenda yang boleh mengancam Islam dan mempromosi seks songsang.


“Ada beberapa perkara yang dibawa oleh COMANGO mencabar dan menggugat kedudukan Islam dalam Perlembagaan sebagai agama Persekutuan.

“Ia juga dilihat cuba memperjuang hak lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), murtad… adakah ini menyentuh hak asasi manusia?” soalnya.

Pandangan beliau disokong Shabudin Yahaya (BN-Tasek Gelugor) yang menyifatkan apa yang terkandung dalam laporan COMANGO ke Majlis Hak Asasi Manusia (HRC) Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) boleh merosak dan memudaratkan pegangan rakyat di negara ini.

“Perincian yang dituntut oleh COMANGO bukan menyentuh isu-isu hak asasi manusia sahaja tetapi turut merangkumi hak kebebasan orientasi seks, lesbian, gay, biseksual dan transgender. Hak kebebasan murtad bagi orang Islam, hak kesamarataan agama,” katanya.


Selain itu, katanya COMANGO juga mempersoal kes penggunaan kalimah Allah, mengenai Syiah dan hak seorang bapa untuk mengIslamkan anak bawah umur, menuntut undang-undang jenayah Syariah dihapuskan dan memberi persepsi negatif penguatkuasaan Jabatan Agama Islam negeri yang berusaha berdakwah kepada orang Asli, serta mendesak kerajaan menarik balik pengharaman buku karya penulis kontroversi Irshad Manji bertajuk ‘Allah, Kebebasan dan Cinta’.

“Ini semua isu panas dan mengundang perasaan tak puas hati dalam kalangan rakyat, bercanggah Perlembagaan dan hak orang Islam. Sebab itu, saya minta kerajaan buka mata dan ambil perhatian seterusnya selaraskan tindakan yang perlu supaya hak-hak istimewa rakyat di Malaysia jangan dipertikai di peringkat antarabangsa,” katanya lagi

COMANGO merupakan gabungan kira-kira 50 NGO Malaysia yang merangka kandungan laporan mengenai hak asasi manusia untuk dikemukakan kepada UPR esok di Geneva.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan