Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Rabu, 2 Oktober 2013

Bekas Pemimpin DAP Pertikai Status Melayu Zairil?


Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mempertikaikan kekalahan tujuh calon 'Melayu Asli' yang bertanding pada Pemilihan Jawatankuasa Eksekutif (CEC) DAP baru-baru ini.

Presiden KMPP yang juga bekas Pemimpin DAP, Rahmad Isahak berkata, salah seorang CEC, Zairil Khir Johari yang menang pada Kongres Khas DAP baru-baru ini tidak boleh dianggap sebagai mewakili kaum Melayu kerana mempunyai pertalian darah Cina daripada sebelah ibunya.

"Persoalannya, kalau DAP mampu membantu orang Melayu, bagaimana mungkin kesemua calon 'Melayu Asli' berkenaan boleh kalah?" katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Malaysiakini baru-baru ini!


Beliau juga menegaskan, dasar DAP yang mengamalkan perkauman telah menyebabkan para perwakilan tidak menerima calon Melayu membarisi kepimpinan parti tersebut.

"Kenyataan-kenyataan yang berbau perkauman serta pembohongan-pembohongan yang berterusan tersebut telah membawa kepada kesemua tujuh calon Melayu asli kecundang serta ditolak oleh perwakilan.

Rahmad telah bertindak keluar dari DAP setelah kecewa dengan kepimpinan yang diterajui Setiausaha Agung, Lim Guan Eng.

Keputusan CEC pada 29 September lalu menyaksikan Zairil yang juga Ahli Parlimen Bukit Bendera telah berjaya terpilih setelah mendapat 1,132 undi, sekali gus meletakkannya di tangga ke-12.

Manakala tiga calon Melayu yang kalah tipis pada pemilihan semula CEC termasuk Senator Ariffin SM Omar (441), Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (441) dan Ahmad Ton (351).

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan