Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Sabtu, 11 Februari 2012

Menjunjung tinggi keadilan sejagat!

Setelah mengeluarkan kenyataan yang amat kontroversi - beliau menyokong semua usaha untuk melindungi keselamatan negara Israel, Anwar Ibrahim membuat justifikasi bahawa pendirian berkenaan sejajar dengan prinsip perjuangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menjunjung tinggi prinsip keadilan sejagat dan tegas membela hak mereka yang dizalimi.

Kenyataan ini memang terang-terangan tidak kena sama sekali dengan perjuangan umat Palestin. Keadilan sejagatkah namanya sekiranya negara Israel tegak atas penderitaan umat Palestin? Hak mereka untuk hidup dinafikan dan tanah mereka di rampas, mereka dibunuh dan dipenjara dan mereka dinafikan untuk hidup di tanah air mereka sendiri.

Jadi, kita semua tertanya-tanya kamus politik mana yang dirujuk oleh Anwar untuk membuat justifikasi menjunjung tinggi keadilan sejagat ini? Kenyataan yang tersurat dan maksud yang tersirat menepati kias pepatah 'sekilas ikan di air sudah diketahui jantan betinanya'.

Mana mungkin orang yang mengikuti perjalanan hidup politik Anwar boleh memandang remeh kehadiran ejen asing yang dijadikan kawan sekian lama. Kalau itupun dikatakan suatu helah politik tetapi tidak sampai membuat kenyataan yang sangat menyinggung seolah-olah Anwar bercakap bagi pihak orang lain dan mempunyai maksud politik yang tertentu.

Umat Islam di seluruh dunia tidak akan merelakan penggadaian prinsip berlaku atas dorongan keinginan untuk sampai ke Putrajaya segera.

Bayangkan kalau itulah kenyataan yang dibuat apakah takdirnya Anwar menjadi Perdana Menteri Malaysia (minta dijauhkan Allah) nanti perkara yang pertama yang dilakukan adalah mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel.

Tentera Israel sentiasa bertindak kejam terhadap penduduk Palestin termasuklah sanggup mengacukan senjata api kepada kanak-kanak yang tidak berdosa.

Kerajaan Malaysia mengambil pendirian tidak mengiktiraf Israel atas asas berlaku ketidakadilan kepada perjuangan umat Palestin. Nampaknya pendirian kerajaan Malaysia jauh lebih jelas dan tegas berbanding kenyataan Anwar itu.

'Membela hak mereka yang dizalimi' memberi maksud seolah-olah selama ini Israel dan kelompok zionisnya dizalimi oleh orang-orang Palestin dan pembelaan harus dilakukan terhadap mereka. Ini adalah kenyataan songsang yang di luar akal kemanusiaan menerimanya.

Semua orang tahu dan Anwar juga tahu kelompok Hamas dan PLO sejak zaman Arafat lagi cuba melakukan rundingan damai. Tetapi apa hasilnya? Hasilnya adalah bedilan peluru yang tidak berperikemanusiaan dan penempatan baru yang merampas hal-hak orang Palestin.

Amerika Syarikat (AS) yang menjadi tulang belakang mempertahankan negara Israel tahu kezaliman yang berlaku. Apa makna sebuah negara yang menjadi rujukan demokrasi dan kebebasan hak asasi manusia boleh membiarkan ia terjadi.

Jawapannya mudah. Sesiapa yang ingin menang sebagai Presiden di AS mesti mendapat dukungan pelobi zionis dengan jaminan bahawa keselamatan Israel dijamin. Penulis percaya Anwar tahu silat politik zionis ini.

Anwar cuba mengemukakan strategi 'Two State Solution' iaitu suatu gagasan idea yang dilobi oleh badan antarabangsa yang dianggotainya iaitu International Crisis Group (ICG) yang mengesyorkan agar Israel dan Palestin sama-sama diiktiraf sebagai sebuah negara yang sah dan berdaulat di samping mencadangkan agar dunia Islam khususnya negara-negara Arab membuka hubungan diplomatik dengan Israel.

Apakah ini gambaran keadilan sejagat yang ingin dibawa oleh Anwar dan ingin membela yang menzalimi dan bukan dizalimi? Apakah idea itu tercetus daripada rumusan gerakan Islam seluruh dunia? Atau ia adalah corong agen asing yang Anwar jadi jurucakapnya.

Duta Palestin ke Malaysia, Abdel Aziz Abughoush melihat kenyataan berkenaan sebagai 'pelik dan ganjil'.

"Kami tidak tahu siapa yang sebenarnya memerlukan perlindungan keselamatan kerana hakikatnya Israel memiliki lebih 200 jenis senjata nuklear serta angkatan tentera yang dilengkapi senjata canggih.

"Kami tidak pasti adakah jaminan keselamatan perlu diberi kepada penakluk atau rakyat Palestin yang ditakluki, yang ditindas saban hari serta berdepan dengan tindakan yang bercanggah dengan undang-undang dan perbuatan tidak berperikemanusiaan oleh kumpulan penakluk yang mencabul undang-undang kemanusiaan dan antarabangsa serta tidak menghiraukan usaha masyarakat antarabangsa untuk mewujudkan keamanan dan kestabilan di Asia Barat", tambahnya.

Perkara yang sama diulas oleh Dr. Azzam Tamimi, Wakil Perikatan Pimpinan Ikhwan Muslimin yang berpangkalan di London.

"Ini adalah tindakan seorang pemimpin Islam yang benar-benar tidak layak memimpin,'' katanya.

Dr. Azzam seorang ahli gerakan Islam yang berpengaruh di dunia Islam dan di Malaysia memberikan beberapa asas hujah mempertikaikan kenyataan Anwar itu (rujuk Utusan Malaysia, 9 Februari dan blognya).

Kritikan yang serupa dibuat oleh Dr. Abdul Mu'ti, Setiausaha Pertubuhan Muhammadiyyah sebuah organisasi Islam terbesar di Indonesia dengan menyatakan bahawa kenyataan Anwar merupakan sikap politik yang tidak bijaksana dan ia merupakan kesilapan politik yang sangat serius.

Tegasnya, ia tidak saja menyakiti umat Islam bahkan tidak sesuai dengan sikap dan pandangan masyarakat Muslim di seluruh dunia. Di dalam negara pula, Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib tidak setuju dengan pandangan Anwar.

Menurutnya, masyarakat Palestin telah lama tertindas di tanah air sendiri. Oleh itu, setiap rakyat negara ini perlu menyokong perjuangan rakyat Palestin supaya akhirnya mereka dapat hidup di tanah air sendiri dengan aman".

Ia dikongsi oleh Ustaz Abdullah Zaik, Presiden ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia), suatu gerakan Islam semasa yang mengambil pendekatan wasatiyyah menyatakan bahawa ia suatu kenyataan yang "menakjubkan" seolah-olah mengiktiraf penjajahan Israel terhadap Palestin dan memandang bahawa Israel dan Palestin mempunyai hak yang sama ke atas bumi Palestin.

Polimik ini disertai sama oleh bekas sahabat baik Anwar, Ismail Mina iaitu Jawatankuasa MUAFAKAT Malaysia sebuah organisasi dakwah yang menampung orang lama ABIM dengan menyatakan bahawa kenyataan itu berbahaya dan boleh mengancam negara.

Malangnya, kepimpinan ABIM dan JIM, PKPIM dan Wadah tidak merasakan kenyataan Anwar itu relevan dengan perjuangan mereka. Pertubuhan ini kelihatan partisan atau pendukung tegar Pakatan Rakyat dan sanggup membisu seribu bahasa mengenai isu ini.

Pertubuhan ini dulunya adalah pejuang barisan depan mengenai isu umat Palestin di Malaysia. Apakah kerana partisan politik kenyataan Anwar itu tidak perlu diberikan pendirian?

Anwar seperti biasa dalam siri ceramahnya di mana-mana akan menyalahkan orang lain dan menuduh akhbar-akhbar di Malaysia memutarbelitkan kenyataannya.

Pengikut tegarnya yang tidak tahu dan taksub kepada kepimpinannya tidak akan berganjak bahawa Anwar sentiasa betul dan sejak dalam ABIM lagi terkenal sebagai tokoh memperjuangkan nasib rakyat Palestin.

Orang-orang yang cerdik dan mengikuti perkembangan Anwar dengan isu pluralismenya, hubungan intimnya dengan agen-agen luar dan kredibiliti moralnya yang merudum dapat membuat timbangan yang rasional.

Kalangan pengikutnya yang tegar tetap menutup pintu minda dan hati untuk tidak mahu berbincang apalagi menerima hakikat bahawa Anwar bukanlah pemimpin yang bersih atau kelihatan bersih.

Buktinya kenyataan Anwar yang terakhir di Wall Streets Journal mempunyai maksud yang tersirat. Kenyataan di BBC juga serupa.

Semakin dekat pilihan raya semakin banyak kenyataan kontroversi dibuat sekadar menggembirakan 'tuan'nya dan mempunyai kesan kepada iklim politik Malaysia masa kini dan masa depan.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan