Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Sabtu, 15 Mei 2010

PKR bakal masuk ICU : Wee Choo Keong keluar PKR!

Anggota Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong hari ini mengisytiharkan keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana kesal dengan kepimpinan PKR dan pakatan pembangkang yang gagal mengambil tindakan terhadap skandal pasir di Dengkil, Selangor.

Katanya, beliau setakat ini tidak bercadang menyertai mana-mana parti dan akan menjadi anggota Parlimen Bebas.

“Saya mengumumkan keluar parti dan meletakkan jawatan dalam PKR setelah kecewa dengan kepimpinan tertinggi PKR dan pakatan rakyat yang gagal mengambil tindakan sewajarnya berkenaan isu pasir di Dengkil.

“Saya merasakan saya tidak boleh lagi menyumbangkan khidmat dalam keadaan sebegini terutamanya isu-isu yang saya sendiri tidak boleh percayai,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. Choo Keong, seorang peguam berkata, beliau telah memaklumkan peletakan jawatannya kepada majlis tertinggi PKR.

“Saya tidak bercadang untuk menyertai mana-mana parti politik setakat ini kerana saya ingin menumpukan pembangunan di kawasan saya dulu. Kepentingan rakyat mestilah didahulukan dan bukannya semata-mata untuk tujuan politik,” katanya.

Katanya, beliau mengambil keputusan keluar parti kerana berpegang pada prinsip menentang sekeras-kerasnya rasuah di kalangan anggota pakatan pembangkang sendiri.

Beliau turut menafikan tindakannya keluar parti disebabkan pilihan raya kecil Parlimen Sibu Ahad ini. “Ini semua tidak berkaitan dengan pilihan raya Sibu kerana saya berpegang kepada prinsip saya yang menentang sekeras-kerasnya rasuah di kalangan ahli Pakatan Rakyat itu sendiri,” katanya.

Choo Keong berkata skandal pasir “amat menjelikkan” kerana Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sedar mengenai perkara itu sejak awal Februari tahun ini kerana anggota Parlimen Puchong Gobind Singh Deo dari DAP telah membuat laporan rasmi kepada anggota Exco kerajaan negeri Ronnie Liu.

Abdul Khalid tidak mengambil tindakan dan lebih-lebih lagi, apabila dokumen mengenai skandal itu diserahkan kepadanya, “beliau mencabar Manikavasagam untuk membuat laporan kepada pihak berkuasa,” kata Choo Keong.

Beliau merujuk kepada anggota Parlimen Kapar S. Manikavasagam yang membuat laporan polis semalam terhadap beberapa pengarah sebuah syarikat pasir milik kerajaan negeri, Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB), yang dikawal sepenuhnya oleh kerajaan negeri menerusi pejabat Abdul Khalid selaku Menteri Besar.

Choo Keong turut menyelar Penasihat DAP Lim Kit Siang.

“Kita semua tahu yang Lim Kit Siang dengan cepat mengeluarkan kenyataan menggesa ditubuhkan Suruhanjaya Diraja berhubung perkara yang beliau anggap sebagai kepentingan awam. Tetapi apabila melibatkan perkara serius seperti ini, orang akan fikir yang Kit Siang akan mengambil tindakan ke atas anak didiknya, Ronnie Liu, kerana gagal bertindak pada Februari 2010,” katanya.

Choo Keong menyertai PKR pada tahun lepas atas pujukan Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan sebelum ini memegang beberapa jawatan seperti Timbalan Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan dan ahli majlis tertinggi parti.

Choo Keong bertanding pada pilihan raya umum 2008 atas tiket PKR dan menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Yew Teong Lok dengan majoriti 150 undi.

Wasabi Oyabun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan