Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Rabu, 5 Mei 2010

Kantoi : Rayuan terakhir Anwar ditolak!

Perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim diteruskan di Mahkamah Tinggi pada Isnin ini setelah rayuan akhirnya untuk membatalkan pertuduhan tersebut ditolak oleh Mahkamah Persekutuan.

Panel tiga hakim diketuai oleh Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria berpuas hati bahawa tuduhan liwat itu wajar dikekalkan meskipun laporan klinikal menunjukkan tidak berlaku kemasukan zakar.

Ketika membacakan keputusan ringkas yang dibuat sebulat suara itu, Hakim Arifin menyatakan, panel tersebut sudah meneliti keseluruhan laporan perubatan oleh tiga doktor yang memeriksa pengadu, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 25.

''Mahkamah mendapati laporan yang menyatakan tidak berlaku kemasukan zakar itu gagal menyokong rayuan Anwar bagi membatalkan pertuduhan liwat terhadapnya,'' ujar beliau.
Turut bersidang, Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri James Foong Cheng Yuen dan Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Suriyadi Halim Omar.

Anwar merayu setelah tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Rayuan pada 17 Februari lalu yang mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 1 Disember 2009 yang menolak permohonannya agar tuduhan liwat itu dibatalkan. Dalam permohonannya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mendakwa, tuduhan berkenaan berniat jahat, menindas dan menyalahgunakan proses mahkamah selain satu konspirasi politik serta muslihat jahat sama seperti pertuduhan yang dihadapinya pada 1998.

Anwar didakwa meliwat Mohd. Saiful Bukhari di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No.99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di ibu negara di antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008. Pada prosiding hari ini, Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden berhujah supayar mahkamah tidak melayan rayuan Anwar untuk membatalkan pertuduhan kerana tindakan itu bersifat pramatang pada peringkat ini.

Beliau menyatakan, laporan perubatan yang disandarkan oleh pendakwaan itu belum lengkap kerana ia perlu disokong oleh keterangan forensik doktor pakar dan ahli kimia yang menyediakannya. Hujah Mohd. Yusof, Anwar gagal memberi perhatian terhadap beberapa bukti keterangan lain yang lebih penting termasuk laporan kimia yang menunjukkan kehadiran air mani.

Ujar beliau, rujukan terhadap buku bertajuk Perubatan Forensik Untuk Peguam menyatakan, penemuan air mani pada putik kapas sama ada yang diambil dari lubang dubur atau dari lendir dubur membuktikan perlakuan liwat yang hampir tidak dapat disangkal. Hujah Mohd. Yusof, lagipun pihak pembelaan mempunyai peluang untuk menyangkal pertuduhan liwat itu ketika berhujah di akhir kes pendakwaan sebelum kes prima facie ditentukan oleh hakim bicara.

Sehubungan itu, ujar beliau, pihak pendakwaan tidak seharusnya dihalang daripada meneruskan kes terhadap Anwar semata-mata atas alasan pertuduhan tidak lengkap. Bagaimanapun, peguam Karpal Singh yang mewakili Anwar mempertikaikan hujahan berhubung penemuan air mani kerana tidak mungkin ia ditemui jika kemasukan zakar dalam dubur tidak berlaku.

''Bagaimana air mani boleh ditemui dalam dubur jika kemasukan zakar tidak berlaku melainkan ia sengaja diletakkan di situ,'' ujar beliau. Sehubungan itu, Karpal menyatakan, pendakwaan terhadap Anwar di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan tidak wajar diteruskan kerana laporan perubatan yang tidak lengkap itu dengan sendirinya akan menyanggah keterangan Mohd. Saiful Bukhari.

Ujar beliau, oleh itu tiada gunanya saksi-saksi dipanggil memberi keterangan memandangkan perkara asas dalam pertuduhan liwat iaitu kemasukan zakar, tidak dibuktikan. Sementara itu, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang hadir bagi mendengar rayuan tersebut melahirkan perasaan tidak puas hati atas keputusan berkenaan.

Beliau yang sependapat dengan seorang lagi peguam Anwar, S.N. Nair menyatakan, keputusan hakim yang menyertakan alasan melalui dua perenggan ayat itu amat mengecewakan.

Wasabi Oyabun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan