Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Rabu, 1 Oktober 2014

KETUM Anwar kekal Penasihat Ekonomi Selangor?


Ketua Umum (KETUM) Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim dikekalkan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor oleh Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali walaupun kerajaan negeri sebelum ini menutup secara rasmi pejabat itu berkuatkuasa 22 September lalu.

Menurut Mohamed Azmin, keputusan kerajaan negeri sebelum ini tidak menyatakan Anwar dipecat daripada jawatan tersebut sebaliknya hanya memaklumkan penutupan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor.

"Kita telah meneliti minit mesyuarat Exco kerajaan negeri yang lalu dan keputusan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (bekas Menteri Besar) sebelum ini adalah menutup Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Tidak timbul soal pemecatan Anwar daripada jawatan Penasihat Ekonomi negeri.

"Sekarang kita bincang semula fungsi dan peranan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor, maka sudah tentulah akan berikan kemudahan pejabat sesuai dengan peranan yang dimainkannya," jelas beliau dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco pertama di sini hari ini.


Pengumuman Mohamed Azmin yang mengekalkan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor sudah dijangka susulan kritikan Penasihat PKR itu terhadap Abdul Khalid sebelum ini.

Pada 22 September lalu, Faekah Husin yang ketika itu masih memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) mengumumkan penutupan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor di Plaza Perangsang di sni berkuat kuasa serta-merta pada tarikh berkenaan.

Menurut Faekah menerusi satu kenyataan, penutupan pejabat tersebut merupakan keputusan mesyuarat Exco yang dibuat atas perkiraan mengurangkan kos tidak mustahak yang ditanggung oleh kerajaan negeri selain mengelakkan pertindihan tugas di antara Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor dengan agensi pelaburan kerajaan negeri iaitu Pusat Pelaburan Negeri Selangor (SSIC) sebelum ini.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan