Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Khamis, 28 Jun 2012

Faekah nafi dana Geran Selangorku RM300 juta dari sumber meragukan?



Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin menafikan dakwaan peruntukan RM300 juta di bawah Geran Selangorku diperoleh daripada sumber yang meragukan.

Sebaliknya, beliau menyatakan ia adalah daripada sumbangan anak-anak syarikat kerajaan negeri, selain keuntungan operasi Perbadanan Menteri Besar (MBI) menerusi pengambilalihan hutang-hutang lapuk syarikat Talam Corporation (Talam) dan penstrukturan semula projek Canal City.

''Menteri Besar telah menerangkan secara terperinci mengenai perkara ini di dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor pada November 2011.

''Malah, MBI dan Permodalan Negeri Selangor Bhd. (PNSB) juga telah mengadakan pameran pada sidang berkenaan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed semalam yang menganggap tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim enggan mendedahkan sumber Geran Selangorku berjumlah RM300 juta merupakan contoh paling sesuai menggambarkan betapa Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri itu mengamalkan politik kotor.

Katanya, sehingga kini Abdul Khalid masih berdolak-dalik dalam mendedahkan sumber sebenar wang RM300 juta yang disalurkan di bawah geran berkenaan.

Mohd. Zin yang juga Ahli Parlimen Sepang itu berkata, kerajaan negeri tidak menjelaskan data terperinci sumber kewangan geran berkenaan, selain mempersoalkan kelulusan peruntukan yang dikatakan tidak melibatkan pegawai kewangan negeri tetapi melalui beberapa individu dalam MBI termasuk Faekah sendiri.


Faekah dalam kenyataan tersebut menyalahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) khususnya daripada BN kononnya kurang faham tentang proses pengambilalihan hutang Talam dan penstrukturan Canal City.

Beliau menyatakan geran tersebut diuruskan oleh Jawatankuasa Pemandu yang dipengerusikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS), Datin Paduka Alinah Ahmad.

Katanya, jawatankuasa ini dianggotai Ketua Pentadbir MBI, Rohany Talib, selain jurutera dan jurunilai dari Jabatan Kerja Raya, Pegawai Unit Perancang Ekonomi Negeri, akauntan dan jurutera bebas yang dilantik oleh Menteri Besar.

''Dakwaan Mohd. Zin bahawa Menteri Besar mempunyai kuasa mutlak untuk menentukan peruntukan adalah tidak benar.

''Menteri Besar tidak campur tangan dalam menentukan pemberian peruntukan dan projek kerana tender terbuka diuruskan oleh pihak berkuasa tempatan serta pejabat tanah dan daerah," ujarnya.

Faekah memberitahu, menerusi Geran Selangorku, kerajaan negeri telah meluluskan sebanyak 362 projek berupa pembangunan kecil dan sederhana seperti membaiki longkang, menurap jalan dan membina jejantas seluruh negeri ini termasuk di kawasan yang diwakili oleh BN.

''Kita mempunyai maklumat terperinci mengenai projek-projek ini dan telah pun memberi laporan perkembangan kepada media.

''Semua data, butiran projek serta tatacara Geran Selangorku dilaksanakan secara terbuka untuk semakan di Pejabat MBI," katanya.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan