Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Jumaat, 15 November 2013

Polis buru rakan subahat?

Rakan subahat yang dikenali dengan panggilan Joemar.

Penangkapan suspek utama kes rompakan dan pembunuhan seorang pegawai operasi AmBank, di Kota Tinggi, Johor semalam membongkar penglibatan seorang lagi rakyat Indonesia yang dipercayai menjadi perancang utama kejadian pada 23 Oktober lalu itu.

Suspek pengawal keselamatan yang ditangkap di Kampung Belungkor semalam tidak bertindak seorang diri sebaliknya mempunyai seorang rakan subahat yang dikenali dengan panggilan Joemar. Sila baca di sini.

Joemar dikatakan berasal dari Indonesia yang bekerja di negara ini dan hasil siasatan mendapati, lelaki ini menjadi perancang dalam kejadian itu serta menyimpan sebahagian besar wang tunai yang dirompak suspek.

Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, Joemar merupakan suspek yang sebelum ini tidak dapat dikesan penglibatannya dalam kes itu, namun hasil siasatan terhadap suspek utama, lelaki terbabit memainkan peranan besar dalam rompakan berkenaan.

Katanya, sehingga kini Joemar masih bebas dan polis sedang berusaha mengesan identiti dan lokasi sebenarnya.

"Kita belum dapat memastikan sama ada rakan subahatnya ini berada di dalam negara atau tidak tetapi polis sedang berusaha untuk mengesan lokasinya.

"Malah ketika suspek utama ditahan semalam, polis tidak menemukan sebarang wang tunai yang dirompak dalam kejadian pada 23 Oktober lalu dan kita percaya wang itu ada pada lelaki bernama Joemar ini," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pencegahan Jenayah dari Perspektif Islam di sini hari ini.

Semalam, pengawal keselamatan yang bertanggungjawab membunuh pegawai operasi AmBank, Norazita Abu Talib, 37, ditahan polis selepas genap 19 hari bersembunyi.


Bagaimanapun ketika ditahan, polis difahamkan tidak menemui wang hasil rompakan bank itu wang rompakan RM450,000 yang dilarikan dalam kejadian itu. Polis sebelum ini merampas wang berjumlah RM20,000 selepas menahan tiga suspek termasuk isterinya.

Mengulas tentang siasatan terhadap suspek utama yang baru ditahan semalam, Khalid memberitahu, nama sebenar lelaki itu adalah Loade Ardina Loade Rasila, berusia 35 tahun dan bukannya bernama Ardi Hamza, 37, seperti yang terdapat di dalam kad pengenalannya.

Katanya suspek juga berasal dari sebuah daerah di Sulawesi, Indonesia.

"Ketika ini polis sedang menyiasat penjualan kad pengenalan palsu itu dan menerusi maklumat daripada suspek, dia telah membeli kad itu daripada seorang lelaki Indonesia yang sememangnya berniaga kad pengenalan palsu.

"Kami juga dapati dia membeli kad itu di negara ini. Malah kami akan bekerjasama dengan pihak berkuasa Indonesia untuk mengetahui identiti sebenar suspek," katanya.

Tambah Khalid, setakat ini seramai 12 individu telah ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes berkenaan.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan