Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Jumaat, 12 November 2010

Pemerhati politik: PKR bergolak, jangan salahkan pihak lain!
















Sikap Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menganggap dirinya terbaik dalam segala perkara akan memungkinkan parti itu lenyap dalam 'peta' pakatan pembangkang.

Oleh itu penganalisis politik, Ahmad Masrizal Muhammad berkata, jika ia terjadi Anwar tidak harus menyalahkan orang lain.

''Ia bukan kerana Datuk Zaid Ibrahim, N.Gobalakrishnan atau Mustafa Kamil Ayup tetapi disebabkan oleh Anwar,'' katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Beliau mengulas kemelut di dalam PKR yang menyaksikan semakin ramai pemimpin parti itu menyokong pendirian Zaid yang mahukan Anwar dan sekutunya, Azmin Ali berundur.

Ahmad Masrizal berkata, apa yang terjadi di dalam PKR juga membuktikan bahawa perjuangan parti tersebut selama ini adalah bersandarkan kepada kapasiti kepentingan peribadi dan bukannya kerana rakyat.

''Pelantikan Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail sebagai Presiden PKR dibuat untuk mengabui mata rakyat daripada mengetahui agenda sebenar individu tertentu,'' katanya.

Beliau menegaskan, dalam melihat kemelut PKR, tumpuan tidak harus diberikan kepada kelakuan atau tindakan Zaid kerana bekas Ahli Parlimen Kota Bharu itu sememangnya mempunyai sikap yang sama ketika di dalam UMNO dahulu.

''Tetapi apabila Mustafa Kamil yang juga teman rapat seperjuangan Anwar dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mengambil pendekatan berkonfrantasi secara terbuka maka ia suatu yang mengejutkan.

''Apa yang tersirat ialah kumpulan ABIM di dalam PKR tidak dilihat penting oleh Anwar dalam menentukan hala tuju parti sedangkan kelompok inilah yang begitu fanatik menyokong Anwar dalam era penubuhan PKR dan reformasi dahulu,'' katanya.

Beliau berkata, ia juga secara tidak langsung seolah-olah membuktikan kebenaran terhadap cerita-cerita ramai sebelum ini berhubung konspirasi Anwar-Azmin menguasai PKR secara total.

Mengenai Zaid yang dikatakan akan menubuhkan parti baru sekiranya beliau dipecat atau disingkirkan daripada PKR, Pemerhati Politik, Profesor Datuk Dr. Zainal Kling berpendapat itu adalah cerita-cerita orang yang bercita-cita dalam politik.

Katanya, untuk melaksanakan perkara itu, ia tidak semudah yang disangkakan, ia memerlukan kerja keras.

''Paling utama ialah sokongan, adakah dia (Zaid) mempunyai sokongan yang begitu kuat, tetapi dalam pemerhatian saya dia belum mempunyai sokongan sekuat itu,'' katanya.

Menurut Zainal, beliau juga tidak nampak bayang-bayang parti baru Zaid itu akan berjaya kerana Zaid sendiri telah gagal dalam politik bersama UMNO dan mungkin akan menerima nasib yang sama dalam PKR.

''Zaid dah lama dalam politik, tetapi beliau belum pandai untuk membaca mood rakyat dan kehendak rakyat, jadi untuk wujudkan parti baru terutama parti Melayu ia mungkin akan kekal menjadi cita-cita sahaja,'' ujarnya.

Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Mohd. Azizuddin Mohd. Sani berkata, krisis PKR kali ini adalah serius dan bibit-bibit perpecahan parti itu juga bukan lagi omong-omong kosong.

Justeru, kata beliau, pemimpin PKR perlu melakukan sesuatu, kerana berkemungkinan parti tersebut akan kehilangan lebih ramai ahlinya iaitu kalangan mereka yang telah terguris ekoran pengunduran salah seorang pemimpin besar mereka.

''Jika itu berlaku, potensi untuk Zaid melakukan perubahan melalui penubuhan parti barunya itu ada kerana beliau telah mendapat sokongan yang tiada tolok bandingnya dengan penyokong PKR kini.

''Namun untuk mengatakan parti tersebut akan berjaya belum boleh lagi kerana mungkin parti tersebut sama seperti PKR sekarang iaitu berjuang atas dasar mencapai cita-cita seorang pemimpin,'' jelasnya.

Sementara itu : Chandra Muzaffar kata Anwar tidak demokratik!

Seorang bekas pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempersoalkan bagaimana Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak dipilih secara terbuka boleh menjadi pemimpin tertinggi dalam parti itu.

Bekas Timbalan Presidennya, Dr. Chandra Muzaffar berkata, apa yang berlaku itu jelas membuktikan Anwar bukan seorang yang demokratik sebagaimana yang selalu disebutnya.

“Semua sedar bahawa orang yang paling berpengaruh dalam PKR ialah Anwar dengan jawatannya sebagai Ketua Umum.

“Tetapi jawatan ini adalah sesuatu yang luar biasa kerana dalam mana-mana parti, strukturnya adalah jelas dengan Presiden yang mempunyai kuasa,” katanya dalam kenyataan eksklusif kepada umno-online.com di sini hari ini.

Chandra yang juga Presiden Pergerakan Keadilan Sedunia (Just) ialah antara pengasas awal PKR bersama-sama dengan Presidennya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail pada 1999.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan, setiap parti mesti mempunyai susun lapis sendiri yang terdiri daripada presiden di peringkat tertinggi diikuti oleh timbalan, setiausaha agung dan seterusnya ke jawatan-jawatan lain.

“Semasa saya berada dalam PKR, tidak wujud jawatan Ketua Umum sama ada dalam perlembagaan parti atau mana-mana struktur organisasinya.

“Apa yang menghairankan, bilakah wujudnya jawatan ini atau siapa yang melantik dia (Anwar). Bagaimana proses pelantikan dibuat dan bagaimana dia boleh menduduki jawatan ini dan berkuasa lebih daripada Presiden?” katanya.

Tambah beliau, jawatan Ketua Umum tidak sepatutnya wujud dalam mana-mana parti politik atau pentadbiran organisasi kerana biasanya pengurusan akan dilakukan secara terus oleh presiden.

“Presiden yang mempunyai kuasa penuh dengan dibantu oleh barisan kepimpinannya,” kata beliau yang pernah terlibat secara langsung dalam menggubal draf falsafah penubuhan PKR.

PKR Retak menanti rebah..!!!

Wasabi Oyabun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan