Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Selasa, 20 November 2012

Isu Selangor : Ibu tunggal tuntut janji manifesto pilihan raya ke-12?



Lebih 10,000 golongan ibu tunggal di Selangor akan memfailkan saman bagi menuntut ganti rugi daripada kerajaan negeri kerana tidak menikmati elaun seperti yang dijanjikan dalam manifesto Pilihan Raya ke-12 Pakatan Rakyat (PR) empat tahun lalu.

Pengerusi Ibu Tunggal Negeri Selangor, Mortini Kasman berkata, tindakan itu diambil berikutan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim sehingga hari ini masih gagal menunaikan apa yang dijanjikan.

"Perjanjian oleh pihak pembangkang merupakan satu pembohongan.

"Apabila difikirkan balik setelah empat tahun tiga bulan, selepas melihat manifesto itu semula kita rasa tertipu.

"Mereka beranggapan manifesto hebat itu akan menarik perhatian kepada pengundi tetapi, kita golongan ibu tunggal menjadi mangsanya,"katanya selepas hadir dalam Majlis Sepetang Bersama Ibu Tunggal di Kolej Kemahiran Tinggi MARA, Beranang di sini.

Majlis dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semenyih, Datuk Johan Abdul Aziz.

Mortini berkata, di Selangor terutamanya, aset ibu tunggal amat tinggi disebabkan para pengundi ramai daripada golongan ibu-ibu tunggal.

"Kita bukan meminta tetapi ini adalah apa yang telah dijanjikan pada kita. Apabila mereka telah menang, janji-janji tersebut telah dilupakan,"katanya.

Sehubungan itu katanya, pihaknya juga akan mengadakan demonstrasi pada Jumaat ini di hadapan Bangunan SUK di Shah Alam bagi menuntut Khalid menunaikan janji.

Sementara itu, Johan berkata, Persatuan Kebajikan Jalinan Mesra Ibu Tunggal Hulu Langat, Selangor telah melantik Tetuan Kamaruddin & Partners bagi memfailkan saman tersebut pada 22 November ini di Mahkamah Tinggi Shah Alam terhadap Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan kerajaan negeri.

"Pada Mac depan sudah genap lima tahun kerajaan ini memerintah tetapi sehingga kini satu sen pun mereka (ibu tunggal) tidak dapat. Saya berharap kepada (Tan Sri) Khalid supaya bersiap sedia untuk menjawab. Golongan ibu tunggal di negeri ini sudah tidak tahan dengan pelbagai janji palsu mereka yang tidak berkesudahan," katanya.

Menurut Johan yang merupakan Ketua UMNO Bahagian Hulu Langat itu akan mengorak langkah untuk bersama-sama golongan ibu tunggal di negeri ini bagi membantu para ibu tunggal itu agar tuntutan mereka sampai kepada Menteri Besar.

"Kita akan memfailkan 2,000 ribu orang dahulu secara berperingkat. Kita akan mengedarkan borang pendaftaran untuk disertakan bersama fail saman tersebut ke seluruh Selangor. Jangkaan ibu tunggal ini dalam 35,000 orang buat masa ini atau mungkin lebih daripada itu," ujarnya.

Katanya, bagi golongan tersebut yang masih belum mendaftar, mereka boleh pergi ke persatuan ibu tunggal di parlimen masing-masing untuk bersama-sama menuntut saman di mahkamah.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan