Terima kasih kerana mengundi BN

Terima kasih kerana mengundi BN

Jumaat, 18 Mei 2012

10 NGO kecam MB Selangor kerana menipu rakyat!



Sebanyak 10 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengecam tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang cuba menafikan hak rakyat di Selangor daripada menikmati bekalan air percuma sebanyak 20 meter padu.

Wakil NGO berkenaan, Saarah Ali Bashah berkata, tindakan Abdul Khalid yang enggan melunaskan tunggakan air percuma kepada rakyat yang tidak menikmati kemudahan itu sejak ia dimulakan empat tahun lalu, menunjukkan sikap sebenar kerajaan negeri yang tidak bertanggungjawab.

''Kita kesal dengan sikap dan pendirian Menteri Besar. Kalau sebelum ini kerajaan negeri mengatakan pentadbiran mereka adil dan berkebajikan, kenapa dalam soal itu mereka mengetepikan perkara tersebut.

''Perlu diingat bahawa majoriti yang tidak menikmati bekalan air percuma itu terdiri daripada rakyat yang tinggal di kediaman pangsapuri dan flat yang sebilangan besarnya adalah berpendapatan rendah.

''Kenapa kerajaan menafikan hak mereka untuk mendapat air percuma. Sepatutnya kerajaan negeri menjelaskan tunggakan air percuma yang sepatutnya mereka dapat sejak dasar itu dimulakan pada Jun 2008," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


Beliau mengulas kenyataan Abdul Khalid semalam, bahawa kerajaan negeri tidak akan melayan desakan pelbagai NGO dan rakyat di negeri ini agar diberikan tunggakan air percuma sebanyak 20 meter padu yang tidak dapat dinikmati sejak empat tahun lalu.

Menurut Abdul Khalid, kerajaan negeri tidak akan membayar tunggakan pemberian air percuma kepada penduduk yang masih kekal mengunakan meter pukal.

Abdul Khalid membuat kenyataan itu susulan desakan 10 NGO dikenali sebagai 'NGO Air Selangor 20.0 MP' yang mengancam untuk mengadakan demonstrasi aman sekiranya kerajaan negeri enggan melunaskan tunggakan bekalan air percuma kepada rakyat yang tidak menikmati kemudahan itu.

Antara NGO terlibat ialah Kelab Perpaduan Ehsan Selangor, Badan Prihatin Rakyat Selangor dan Kelab Penyokong Barisan Nasional.

Sementara itu, Presiden Badan Prihatin Rakyat Selangor, U. Kamlanathan memberitahu, pihaknya akan tetap meneruskan demonstrasi tersebut bagi mendesak kerajaan negeri menjelaskan tunggakan sebanyak RM547.20 kepada setiap isi rumah yang tidak dapat menikmati bekalan air percuma sejak 2008.

Katanya, demonstrasi itu dijangka dilakukan dalam tempoh terdekat selepas pihaknya selesai mengadakan perbincangan dengan kesemua pihak di bawah 'NGO Air Selangor 20.0 MP'.

''Kerajaan negeri sebelum ini pernah mengumumkan pertambahan rizab negeri sebanyak RM1.9 bilion, kenapa tidak gunakannya untuk memastikan seluruh rakyat di negeri ini menerima bekalan air percuma. Jangan hanya pandai berjanji," ujarnya.

Wasabi Oyabun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan